RSS 
        
        
             
          
       Ви увійшли як Гость 
        П'ятниця, 29.03.2024,  
                  Вітаю Вас Гость  
Категорії розділу
Наша кнопка
Презентації для дітей


Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Підтримка сайту
Этот сайт защищен «Site Guard»

Каталог файлів

Головна » Файли » "Я і Україна" » Громадянська освіта

Хата моя, біла хата
Щоб завантажити файл, зареєструйтесь, або увійдіть під своїм логіном 06.11.2012, 21:27
Хата моя, біла хата Відкритий урок
з курсу « Я і Україна » та малювання
в 2-Б класі
вчителя НВО №1
Росецької Тетяни Михайлівни

Хмельницький 2011р.

УРОК Дата______________
Тема. Подорож у давню українську хату.
Мета: збагатити знання учнів про культуру та традиційні заняття українців, продовжити формувати поняття про народні промисли українського народу; про українські обереги, українські оселі та старовинні хатні речі. Ознайомити учнів з елементами народних розписів в Україні; вчити дітей виконувати посильні композиції на основі перегляду творів майстрів українського народного розпису. Роз¬вивати навички розпису пензлем (способом примокування), творчу уяву та художні здібності. Виховувати бажання берегти, примножувати та передавати багатовікові традиції свого народу, любов до творів декоративно–прикладного мистецтва.
Обладнання: мультимедійний фільм із зображенням речей, які виготовляли українські майстри у стародавні часи (або самі речі), та їхні сучасні аналоги; слайди до виступів, мультимедійний урок малювання в 2 класі, фарби, пензлі, альбоми, малюнки, ілюстрації із зображенням елементів на¬стінного розпису традиційного українського житла.; пазли по темі та роздаткові картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Перерва закінчилась, діти,
Всі зібрались на урок.
Тож дозвольте розпочати,
Кличе в подорож дзвінок.
Наших гостей привітаєм
І девіз свій пригадаєм:
СЛАЙД 1
Девіз уроку
Думати—швидко,
Відповідати—чітко,
Працювати—дружно,
Запам’ятовувати—міцно.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
СЛАЙД 2,3
Бліцопитування.
– Як називається наша держава?
– Хто запам'ятав, скільки областей нараховується у нашій країні?
– Які області запам'ятали?
-- Як називається наша область?
-- Що таке Батьківщина і батьківщина?
-- Хто такий «патріот»?
СЛАЙД 4
-- Як називається наше місто?
-- Назвіть головну вулицю нашого міста.
-- На якій вулиці знаходиться наш комплекс?
-- Як називається річка, що протікає у нас в місті?
-- Продовж прислів’я:
Наша слава-…(українська держава.)
Козацькому роду-…(нема переводу.)
Людина без рідної землі як…(соловей без гнізда.)
ІII. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
СЛАЙД 5
Сьогодні, продовжуючи розмову про нашу країну, ми ознайомимось з українською оселею, якою вона була в давнину, її оздобленням, з культурно-історичними особливостями українського побуту, з поняттям про обереги.
СЛАЙД 6
Все для мене тут рідне:
Стіни—білі, як сніг, і віконце привітне,
І дубовий поріг, і ряденця строкаті,
Й рушники на стіні, навіть дим в білій хаті
Рідно пахне мені. Іван Гнатюк
ІУ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
СЛАЙД 7
1. Бесіда.
– Якими ремеслами займалися українці в давні часи?
– Із яких матеріалів майстри виготовляли свої вироби?
– У кого з вас удома є вироби народних майстрів? Які? Як вони потрапили до вашого дому?
2. Розповідь про народні промисли України.
Перегляд фрагменту уроку малювання 2 клас № 21 (4 крок)
– Які з виробів можна зараз зустріти на прилавках магазинів, на базарі чи ярмарку?
– Чи можна з цього зробити висновок, що народні ремесла живі й донині? Які саме?
V. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
СЛАЙД 8
1. Розповідь учителя.
Здавна українську землю населяли працьовиті й творчі люди, справжні знавці своєї справи. Деякі з ремесел, сягають у дуже далеке минуле. Про це свідчать археологічні дослідження.
Великим творінням рук людських були і є людські оселі.
Батьківська хата входить в життя кожної людини як щось найсвятіше, найтепліше. З давних-давен хата—символ родинного вогнища, де зберігаються кращі традиції, що потім переходять у спадок дітям.
Давайте ж послухаємо наших учнів-пошуковців.
2. Розповіді учнів-пошуковців.
І група.
СЛАЙД 9
1. НАШІ ОБЕРЕГИ
1) Земля — берегиня* всього роду люд¬ського. Вона нас годує, одягає, напуває.
Грудочку землі люди здавна беруть із собою в далеку подорож на спомин про рідний край.
2) Максим Рильський «ЗЕМЛІ»
Зелена земле, що мене зростила й розуму навчила!
За цвіт, за плід, за все земне тобі спасибі, мати мила!..
СЛАЙД 10
3) Головною берегинею родини є мати.
Берегиня — це й наша оселя, усе, що в ній є: хатні речі, родина, пісня.
П і ч-м а т и — головна в хаті бере¬гиня, бо хліб народжує.
Хліб — оберіг родини, він — святий.
СЛАЙД 11
Розгадай ребус:
СЛАЙД 12
4) Вишиті рушники в помешканні — обереги від усього злого, що може потрапити в дім через двері чи вікна.
Сорочка, вишита й подарована на добро, на хороше життя, також оберіга¬тиме людину. її вишивають і дарують не будь-кому, а найближчій, найріднішій людині.
Назвіть обереги своєї домівки.
СЛАЙД 13, 14
5) Лелеки на стрісі стережуть родинне вогнище, приносять щастя.
Кущ калини* під вікном оберігає затишок і благополуччя. Пучок калини над дверима в хаті, біля образу, — оберіг від усього злого.
А ще — криниця, часник, посвя¬чені вербові гілочки і трави. Всього й не перелічиш...
СЛАЙД 15
6) --Про які обереги ви дізналися? Розкажіть.
Закінчи прислів'я і поясни їхній зміст.
Добра мати до своїх дітей, а земля — до всіх ... .
Землю гріх ображати, бо вона — наша ... .
ІІ група
СЛАЙД 16
7) ПЕЧУ, ПЕЧУ ХЛІБЧИК
Піч служить українському селянинові тричі: для опалення житла і як тепле спальне місце, для приготування їжі, ви¬пікання хліба. До неї завжди ставились як до священного предмета, тримали в чистоті.
Під піччю звичайно стоять предмети домашнього вжитку: діжа*, масниця*, горщики*.
СЛАЙД 17
8) Прислів'я
В лінивого піч до плечей пристала.
Скоромовка
На печі, на печі смачні та гарячі пшеничні калачі*.
Хочеш їсти калачі — не сиди на печі.
Смішинка
Ой піч, моя піч! Коли б я на тобі,
а ти на коні — славний би козак* був із мене.
СЛАЙД 18
9) СТАРОВИННІ ХАТНІ РЕЧІ
З давніх-давен в Україні найпоши¬реніший хатній посуд — це глиняні глечики*, горщики, макітри*, миски, дерев'яні ложки.
СЛАЙД 19
Ось подивіться, які цікаві старовинні речі я побачив у нашій шкільній бібліотеці. Загляньте туди і ви у вільний час.
10) Гра «Горщики» (Записала Марійка Підгірянка)
Діти стають у коло. Це — «продавці». Перед кожною дитиною встає ще одна. Вона й буде «горщиком». Приходить «покупець» — «гор¬щики» купувати. Зупиняється біля однієї пари.
Покупець. Продайте мені горщик! Продавець. Добре, скільки дасте? Покупець. (Називає ціну.) Продавець. Хай буде!
Потім вони перебивають руки й розбіга¬ються в різні боки. Хто швидше добіжить до «горщика», той стане коло нього, а інший буде «покупцем».
11) Фізкультхвилинка.
Дівчатка співають «Вийди, вийди , сонечко»
Хлопчики півають «Іди, іди, дощику».
УІ. ПОДОРОЖ У ДАВНЮ УКРАЇНСЬКУ ХАТУ
ІІІ група
СЛАЙД 20
А) Батьківська хата — це родинне вог¬нище*. Звідси ми мандруємо в широкий світ з піснею, повчанням. Дідусеві казки, бабусині вишиванки* ведуть кожну люди¬ну до рідної хати. У цій хаті були перші радощі, клопоти. У ній пахло зіллям*, хлібом*, молоком.
Б) Хата — сільський одноповерховий будинок.
Українська хата поділена на три частини: сіни, світлиця, комора.
Сіни — невеличка вхідна кімната.
Світлиця — чиста, світла, парадна кімната в хаті.
Комора — приміщення або окрема будова, призначена для зберігання про¬дуктів, а також деяких речей побутового чи господарського вжитку.
В) БУДІВНИЦТВО ХАТИ
У давнину люди будували хату з глини чи дерева вікнами до сонця. Збиралися родина*, сусіди, щоб допомогти. Та головним вважалося обрати добре місце для хати. За звичаєм*, на чотирьох кутах майбутньої оселі клали по хлібині і трохи дрібних грошей, щоб щасливо жи¬лося.
Г) Коли будівництво помешкання* було закінчено, обов'язково плели вінок з квітів і ставили в хаті. А як входили вперше до хати, то брали із собою хліб, скатертину*, рушник*. За охоронців дому вважали ластівку, чорногуза*.
СЛАЙД 21
Д) СВІТЛИЦЯ
Якщо з сіней увійти до світлиці, то з одного боку можна побачити велику піч. За піччю — дерев'яний поміст (піл) для спання або ліжко. Під ним зберігалися хатні речі. Над полом вішали колиску* для дітей. Там ще були жердки*, на яких висів одяг.
Е) З другого боку входу до світлиці ви¬сить на стіні мисник*, тобто відкриті по¬лиці для святкового посуду. Навпроти входу, під стіною, прикрі¬плено лавку*. Друга лавка є навпроти полу. Дерев'яну лаву біля столу прикрашали домотканними ряднами, килимами*. До¬лівка* у помешканні завжди була глиня¬ною.
СЛАЙД 22,23
Є) В куті, де сходяться лавки, — найпочесніше місце — покуть*. Там стояли стіл, ослін (переносна лавка). У покуті ві¬шали ікони*. Ікони прикрашали вишиваними руш¬никами. Стіл застеляли скатертиною. На неї клали хліб і накривали теж вишива-ним рушником.
СЛАЙД 24
Ж) У кожній оселі обов'язково була скри¬ня, де зберігали одяг та інші речі.
Між дверима і піччю стояли кочерга*, рогач*, коцюба* і хлібна лопата*, а коло мисника — віник, відро з водою. Посеред хати на сволоці* висіла скляна лампа.
СЛАЙД 25
З) Колись пучки цілющих квітів і зілля клали на покуті біля ікон. У травах купа¬ли немовлят*. Від квітів, покладених у подушечки, приємного запаху набували речі у бабусиній скрині.
МУЛЬТИМЕДІА Чудова хата ур.21 крок 3

VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ Й ОСМИСЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Збери пазли.
2. Підберіть потрібні картки до вашого малюнка:
а) хатні речі; б) хата, обійстя; в) український стіл.

УІІІ.Малювання української хати.
Мультим. Урок 21 крок 5

СЛАЙД 26
ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Удома складіть невеличку розповідь про свою домівку, домівку бабусь чи дідусів. Намалюйте ілюстрацію до неї або підберіть фотографії. Дізнайтесь у дорослих, якими народними промислами займалися у вашій родині давнину, які з них збереглися до наших днів.

Х. ПІДСУМОК УРОКУ
СЛАЙД 27
1. Підсумкова бесіда.
– Про що йшлося на уроці?
– Що нового, цікавого ви дізналися?
– Яка зі складових української оселі зацікавила вас найбільше? Чому?
– Про що ще ви хотіли б дізнатися?
2. Вірш М.Хоросницької «Моя Україна»
МУЛЬТИМЕДІЙНИЙ ФІЛЬМ «ГІМН УКРАЇНИ».
Діалог вчитель-учениця
--Моя Україна—широкі простори:
Поля і левади, долини і гори…
Молитва і пісня, і слово натхненне,--
З чого почалась Україна для мене?..
Чи з пісні цієї, що в небо злітає,
Чи з рідної мови, що звуками грає,
А чи з Отче нашу, що мати навчає?..

--Із пісні, дитино, що в небо злітає,
І з рідної мови, що звуками грає,
З тієї молитви, що мати навчає,
Твоя Україна себе починає.
Категорія: Громадянська освіта | Додав: iyun
Переглядів: 12264 | Завантажень: 247 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 2
2 iyun  
0
Без поняття. Я про це нічого не знаю.

1 vjcmrf  
0
Тетяна Михайлівна, а чому Ваша презентація може нанести щось компютеру?

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу

Пошук по сайту
Новини освіти
Поділися з друзями

Copyright MyCorp © 2024