Хід уроку I. Організація класу. Створення позитивного настрою. Пролунав уже дзвінок. Час почати наш урок. Будем добре працювати, Щоб знання міцніші мати. Ми часу дарма не гаймо, До природи вирушаймо. - Діти, сьогодні на урок я запросила нашого давнього друга – Їжачка – Хитрячка ( доброго захисника природи ). ІІ. Хвилинка спостережень за погодою. - Дітки, наш урок сьогодні дещо незвичайний, разом з Їжачком ми вирушаємо в уявну мандрівку. Зазвичай, вирушаючи в подорож, треба дізнатися про погоду, щоб в дорозі нас не спіткали негаразди. Це ми і зробимо зараз. ( Учитель запитує, а учні відповідають ) - Яка зараз пора року? Який місяць? Яке число? - Тепло чи холодно надворі? - Хмарність, опади, наявність вітру. - Як змінилась погода за цей тиждень? - Корисна порада: «Незважаючи на погоду, посміхніться життю, і життя посміхнеться вам». IІI. Мотивація навчальної діяльності . Повідомлення теми уроку. 1. Розгадування загадок. - Наш урок продовжуємо за завданням Їжачка. Він пропонує розгадати загадки. ( Діти відгадують загадки, а вчитель виставляє малюнок – відгадку на дошку) 1. Не ходжу я, а скакаю, бо нерівні ноги маю. Через поле навмання перегнав би я коня. ( Заєць) 2. Дуже товсті ноги маю, тихо їх переставляю. Височезний я на зріст, замість носа в мене хвіст. ( Слон) 3. Сам чорний, та не ворон, є роги, та не бик, шість ніг без копит. ( Жук ) 4. Не лікар, а дерева лікує. З дерева лунає звук: хто там стукає: тук-тук? (Дятел). 5. Хто крилатий, гарний, гожий, На красиву квітку схожий, Має довгий хоботок, П’є нектар ним із квіток? ( Метелик ) 6. Стрибає з гілки на гілку, зветься … ( Білка) 7. Уночі гуляє, а вдень спочиває. 2 Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова) 8. Я руда, низького росту, хитра я і довгохвоста. На курей я вельми ласа – в них таке смачненьке м'ясо… Вовку-брату я сестриця, а зовуть мене… (Лисиця ) 2. Вправа «Вилучи зайве». - Всі загадки відгадані. Як назвати ці живі предмети одним словом? ( Тварини ). ( Вчитель виставляє на дошці слово «Тварини - Тож розглянемо галерею тварин, яка у нас утворилась. - Яких з цих тварин ви можете побачити у нас в лісі? ( Сова, метелик, білка, заєць, жук, дятел, лисиця ) - Назвіть ту тварину, яку ви не назвали. ( Слон) - Чому? ( Слони в нашій місцевості не водяться, а всі інші зображені тварини живуть у наших краях ) - Як називають тварин, які живуть у лісі? ( Дикі тварини ) - Яких ще диких тварин ви можете побачити у лісах нашого краю? ( Відповіді дітей ) - Зробіть передбачення: про що піде мова на сьогоднішньому уроці? ( Ми будемо говорити про диких тварин ) - Вірно, сьогодні разом із нашим хоробрим захисником природи ми розширимо наші уявлення про диких тварин саме рідного краю – Сумщини. ІV. Актуалізація опорних знань. 1. Завдання «Дай відповідь на запитання». - Користуючись галереєю малюнків, пригадаємо групи тварин. - Назви серед тварин комаху. ( Жук – олень, метелик махаон ) - Яка ознака комах? ( Комахи мають по 6 кінцівок ) 3 - Назвіть на малюнках птахів. ( Сова, дятел ) - Якого птаха називають лікарем? ( Дятла) - Назви нічного хижого птаха. ( Сова ) - Які загальні ознаки птахів? ( Тіло вкрите пір’ям ) - Якого звіра можна побачити на лісовій галявині? ( Білка, лисиця, заєць ) - Яка головна ознака звірів? ( Годування дитинчат молоком ) 2. Гра «Продовж рядок». - Пригадаємо, яких ви ще знаєте диких тварин. Для цього пограємо в гру «Продовж рядок». Я називаю групу тварин і її представників, а ви добираєте тварину, яка належить до цієї групи. (Учитель зачитує назви тварин, а діти розглянувши слайд, продовжують рядок. Звірі: вовк, олень, … Птахи: зозуля, соловейко, …. Комахи: муха, комар, …) Слайд 1 - Отже, тваринний світ різноманітний. А зараз визначимо диких тварин нашої області, перегорнувши сторінки усного журналу. V. Робота над новим матеріалом. Усний журнал «Тварини Сумщини». Тваринний світ Сумської області дуже різноманітний. Це зумовлено особливостями рослинності. У лісах можна зустріти таких тварин: Слайд 2 Для полів Сумщини характерні такі тварини: Слайд 3 Вони завдають певної шкоди посівам, з ними ведеться постійна боротьба. 4 Тварини річок представляють : Слайд 4 Птахи гніздяться по всій території області. Найбільш поширені: Слайд 5 У річках і численних ставках області водяться такі риби: Слайд 6 2. Хвилинка-цікавинка. ( Повідомлення підготовлених учнів ) А чи знаєте ви, що... • Шпак працює на добу 17 годин, ластівка — 18 годин, стриж — 20 годин. • Ставкові та озерні жаби взимку зариваються в мул непромерзаючих водойм. • Вужі зимують у підземних норах кротів, ховрахів, хом’яків. Слайд 7 3. Мозкова атака «Як рухаються тварини?» - Тварини мають особливу ознаку, яка відсутня у рослин – тварини переміщуються. Розглянемо слайд і розкажемо, як рухаються тварини. 5 Слайд 8 - Розкажіть, як рухається ластівка. ( Вона літає ) - Які ще дикі тварини вміють літати? ( Голуби, метелики, жуки, комарі, кажани ) - Як пересувається вовк? ( Він бігає ) - Які ще дикі тварини так рухаються? ( Лисиця, лось, олень, козуля, кабан ) - Як переміщуються риби? ( Вони плавають ) - Які ще дикі тварини так рухаються? ( Короп, щука, качка, окунь, бобер, гуска ) - Матінка – природа подбала про тварин і наділила їх умінням рухатися не тільки для того, щоб знайти собі їжу, а й для захисту від ворога. 4. Завдання «Як захищаються тварини». - Їжачок пропонує вам поміркувати над тим, як ще захищаються тварини нашого краю від ворогів. Розгляньте слайд. Слайд 9 - Поміркуйте, що допомагає сонечку попереджати про те, що краще його не чіпати. ( Яскраве забарвлення) - Який надійний захист у їжака? (Гострі колючки, уміння згортатися клубочком) - Поміркуйте, а що допомагає зайцю рятуватися від хижих тварин? ( Довгі ноги, забарвлення, він уміє швидко бігати і заплутувати сліди ) - Які ще тварини рятуються швидким бігом? (Олень) - Як рятується від ворога лісова ящірка? ( вона «віддає» частину свого хвоста, згодом він відростає 5. Робота за підручником. Гра «Роздивись і дізнайся» ( ст. 102 ) - Кого із зображених диких тварин можна зустріти у нашому краї? - Хто з них літає, ходить, стрибає, повзає? 6 - Де живуть ці тварин? - Яких диких тварин тобі доводилося бачити серед природи? Фізкультхвилинка ЗАЙЧЕНЯТА Забавлялись зайченята, (встати, підняти руки вгору, потягнутися) Виглядають маму й тата. (руки на пояс, повторити вліво-вправо з присіданням.) Ось так — лапку до лапки, ( поплескати в долоні) Ось так — шапку до шапки, (руки до голови — вгору) Ось так — вусом потрусим, (похитати головою) Так, так, так! (Пострибати.) VІ. Узагальнення та систематизація знань та вмінь учнів. - Їжачок – Хитрячок уважно слухав наші повідомлення і вирішив перевірити, наскільки ви були уважні. Він приготував для вас різноманітні завдання, які розкривають таємниці тваринного світу рідного краю. Вікторина «Чи знаєш ти тварин рідного краю?». ( Діти називають тварину, а вчитель виставляє малюнок – відгадку на дошку) • У цього звіра невелике тіло, носик витягнутий, лапки маленькі та корот¬кі, замість хутра у нього голки, всеїдний. ( Їжак ) • Ця риба проживає в річці, має довгу морду, гострі зуби, поїдає інших риб. ( Щука ) • Вона невелика, хутро руде, на лапках хутряні подушечки, хижак. ( Лисиця ) • У цього птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві. (Дятел) 7 • Вона маленька, вертлява, хутро коричнево - рудого кольору. ( Білка ) • Ця пташка гнізда свого не має, яйця іншим підкладає, та у лісі в холодку все кує. (Зозуля) • Вона хвіст залишає, а від ворога втікає. (Ящірка) - Молодці! Ви чудово справились із цим завданням. 2. Самостійна робота в зошитах. ( ст. 39 ). - Ми знаємо, що тварини дуже піклуються про своїх малят. Тому зараз допоможемо дитинчатам знайти своїх мам. Для цього виконаємо вправу - гру «Лабіринт» у зошитах. Слайд 10 - Перевірте, чи так ви його виконали. 3. Перегляд відео " Весняні турботи ". 4. Складання правил «Буду я природі другом». - Давайте складемо правила поведінки в природі, використовуючи малюнки. 1. Не розорюй пташині гнізда, не чіпай пташенят! 2. Дотримуйся в лісі тиші! 3. Не турбуй тварин!