Тема: «М який знак , як показник м якості попереднього приголосного на кінці слова».
Мета: --ознайомити студентів з буквою ь , як із графемою, що не позначає окремого звуку ,а є одним із способів позначення на письмі м якості приголосних ; удосконалювати вміння за артикуляційним та слуховим сприйманням розрізняти тверді й м які приголосні. --розвивати фонематичний слух, вміння виконувати звуковий аналіз слів, зіставляти , порівнювати, узагальнювати і розмежовувати мовні явища; розвивати словниковий запас дітей. --виховувати зацікавленість мовною темою , охайність та старанність.
Обладнання: мапа островів Тихого океан(намальована), ілюстрація слонової черепахи; для кожного учня – таблички складів та букв .фішки зеленого та синього кольорів; фото :лань, олень, ведмідь ,заєць, рись.
1) Організація класу. --Сьогодні в гості до нас завітав Воллі. Він запрошує нас у подорож, яка допоможе нам розібратись з однією з мовних тем. Щоб не заблукати під час подорожі нам треба :
Знати: Вміти: --що в українській мові є --розрізнювати голосні та голосні та приголосні звуки; приголосні звуки;
--що приголосні звуки можуть -- розрізнювати тверді та бути твердими та м якими; м які приголосні звуки;
--як робити звуковий аналіз --робити звуковий аналіз слів. слів.
А також під час подорожі ми навчимося
Цінувати: --себе за вміння користуватися надбаними знаннями; --своє відношення до людей, які дають вам ці знання; --своє прагнення до отримання нової інформації у різних галузях знань .
2) А актуалізація знань студентів.
--Щоб отримати перепустку до подорожі – запишіть у словничок слова: Віз Куля Синє Люди --Ці слова нам треба зашифрувати: • Голосний ־ Твердий приголосний = М’ який приголосний
--Назвіть голосні ,які пом’якшують приголосні. --Якої букви тут не вистачає? (ь)
3) Тема уроку.( відкрити карту з островами)
1. З сьогоднішнього уроку ми починаємо мандри по островах Тихого океану—самого глибокого океану світу. Але острови ці незвичайні—жителі кожного острова будуть знайомити нас з тим де і коли вживається м який знак. Спочатку ми побуваємо на островах Галапагос ,де дізнаємося, що ь вживається після букв д т з с ц л н для позначення на письмі м якості приголосних звуків. Потім побуваємо на Гавайських островах ,де дізнаємося, що ь вживається також перед буквою о . Третьою зупинкою будуть Маршалові острови ,жителі яких познайомлять нас з тим, що таке «дієслова» і з тим , що ь пишеться перед ся у дієсловах. Закінчимо ми наші мандри на острові Пасхи, де дізнаємося про вживання ь перед я ю є ,що позначають два звуки.
2. І так зупинимося ми з вами на островах Галапагос ,де живуть незвичайні тварини—слонові черепахи—самі великі черепахи світу. Вони живуть до 150 років і все своє життя ростуть.(показати ілюстрацію слонової черепахи) Жителі цих островів просили спитати у вас: чи знаєте ви після яких букв вживається ь ? А для чого вживається ь ? Що відрізняє ь від решти букв?
3. Гра «Кольорове лото». У кожного з вас є табличка і фішки двох кольорів :зелені та сині. Я називаю слова, ви звертаєте увагу на останній приголосний –твердий він чи пом’якшений ь .Якщо приголосний твердий—ви знаходите його на табличці і закриваєте синьою фішкою. Якщо приголосний пом’якшений ь –ви знаходите цей приголосний з ь на табличці і закриваєте зеленою фішкою. сь т н дь ть с д нь
ЛОСЬ РИС ОЛЕНЬ ЗАВОД ПАПОРОТЬ СИН ПОРАДЬ ПІЛОТ
4). Фізкультхвилинка. 5). Продовження теми уроку. Списати з дошки тільки ті слова де треба поставити ь . Голуб*, півен*, кін*, ліс*, лебід*, лос*, снігур*. Прочитайте всі слова з м яким знаком. Серед усіх слів є зайве слово .Яке? Доведіть ,що воно зайве. Далі нам пропонують розгадати малюнковий кросворд .Я показую фото тварини, ви відгадуєте хто це і відповідь записуєте у кросворд , починаючи з належної букви. Лань Заєць Олень Ведмідь Рись
Л О В З Р
--Подивіться уважно на слова . Скажіть де стоїть ь ?
Де ще може вживатися ь ви дізнаєтесь ,виконавши самостійну роботу. Спишіть речення, Підкресліть слова з ь . Весна—неначе карусель… Гірське село, в садах морель, І місяць, мов тюльпан червоний. Прочитайте слова з ь . Так де ще може стояти ь ?
6). Підсумок уроку. Прийшов час прощатися з островами Галапагос і готуватися до висадки на Гавайських островах. Але це вже буде на наступному уроці.