RSS 
        
        
             
          
       Ви увійшли як Гость 
        Четвер, 25.04.2024,  
                  Вітаю Вас Гость  
Категорії розділу
Наша кнопка
Презентації для дітей


Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Підтримка сайту
Этот сайт защищен «Site Guard»

Каталог файлів

Головна » Файли » Українська мова » Українська мова

Урок - подорож "Чергування голосних [о], [е] з [і] у коренях слів "
Щоб завантажити файл, зареєструйтесь, або увійдіть під своїм логіном 16.12.2015, 19:12
Українська мова

Мета: ознайомити учнів з мовним явищем, чергуванням голосних звуків у коренях слів, з'ясувати умови змінювання фонем, формувати уміння змінювати слова, добирати спільнокореневі слова так, щоб відбувалося чергування голосних [о], [е] з [і] у коренях слів; розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, критичне мислення; удосконалювати навички грамотного та каліграфічного письма, вміння зіставляти, аналізувати, узагальнювати; розвивати зв'язне мовлення, активізувати словник учнів; виховувати культуру спілкування та поведінки, доброзичливість і взаємодопомогу, інтерес до вивчення української мови. Обладнання: презентація до уроку, картка букви Кк, картки-малюнки для словникового диктанту, набори слів для складання речень у групах, малюнок «Повітряна куля», мішечки-баласти для здійснення подорожі, картки-схеми до правила, різнокольорові картки-мішечки для диференційованого завдання. План і хід уроку І. Організаційна частина. ( Слайд 1, 2) Ось дзвінок сигнал нам дав. Працювати час настав. Тож і ми часу не гаймо. Урок скоріше починаймо! – Сьогодні пропоную мовознавчою країною подорожувати, цікаві явища частини слова вивчати. – Над яким розділом декілька уроків працюємо? ( Будова слова) – Тож мерщій у подорож до країни «Будова слова» вирушати! – А на чому будемо подорожувати? (Демонстрація малюнку повітряної кулі, засобу пересування) –А чи готові подорожувати?! – Перевіримо, як вам вдалося домашнє завдання виконати? ІІ. Перевірка домашнього завдання. 1. Зачитування підібраних спільнокореневих слів до поданих: Дуб – дубок, дубочок, дубовий, дубняк. Сад – садок, садочок,садовий, садівник. 2. Ознайомлення з самостійно складеними реченнями. 3 Робота з індивідуальними картками. – Отже, з домашнім завданням справились. Можемо вирушати! ІІІ. Актуалізація знань і вмінь учнів. – Якщо зможемо мішечки-баласти відчепити,то повітряна куля у країну «Будова слова» може полетіти. 1. Робота над віршем-загадкою. І мішечок-баласт пропонує вірш Д Білоуса послухати та про яку значущу частину в ньому говориться визначити. У дерева могутнього, У лагідної квітки обов’язково корінь є, Це ми вже знаєм, дітки. Та якщо корінь відірвати, Чи шкоду з ним зробити, Не буде дерево стояти, Не зможе квітка жити. Не тільки корінь у рослин — У слові теж він є... Через слова, через віки Несе він значення своє. (Корінь) Д. Білоус – Що ж таке корінь? – Які слова називають спільнокореневими? – Як визначити корінь у слові? 2. Дидактична гра «Сходинки» ІІ мішечок-баласт запрошує у «Сходинки» пограти та спільнокореневі слова дібрати. Л І С Л І С О К Л І С Н И К Л І С О Ч О К Л І С О В И Й (Слайд 3) – Отже, вже від землі відірвались та у повітря у подорож подались. 3. Хвилинка каліграфії. ІІІ мішечок-баласт пропонує всіх переконати, що вмієте каліграфічно писати. – Тож, букву Кк та з'єднання будемо писати,а слова у малюнковому диктанті на склади поділяти. А) Написання букви К к та з'єднань. Кк Кк Кк ок ко ка ик жк кр кн. Б) Малюнковий диктант. Кри-ни-ця, книж-ка, аб-ри-кос, ме-те-лик, гле-чик, пе-ньок, ґу-дзик. – Визначимо, які склади відкриті, а які закриті? – Назвіть слова, у яких звуків менше, ніж букв.(Пеньок, ґудзик) – Сподіваюся, довели, що написати каліграфічно змогли. – Підіймаємося у повітрі вище. ІV мішечок-баласт трьома кольорами виграє, до вашого самостійного виконання на закріплення диференційоване завдання подає. – Нагадаємо, як спільнокореневі слова розрізняємо. 4.Виконання диференційованого завдання. (Слайд 4) І група(червоний мішечок): – До слова «діти» необхідно самостійно підібрати 4 спільнокореневі слова. (Дітки, діточки, дитина, дитя. дітвора…) ІІ група (оранжевий мішечок): – Потрібно вибрати і записати рядочок спільнокореневих слів. А) Вода, водяний, водний, водій, підводний. Б) Малий, малюк, маленький, малесенький. В) Зима, зимонька, зимовий, зимі, перезимувати. ІІІ група(жовтий мішечок): – До слова «мова», користуючись довідкою, дібрати спільнокореневі слова. Довідка: розмова, мовонька, мовою, мовний, промовити, горіння. – Отже, гарно й швидко справились,ще вище у повітря піднялись. – Погляньте, на яку позначку частини основи слова схожий купол нашого транспорту.( Корінь) ІV. Повідомлення теми та мети уроку. – Сьогодні на уроці він бажає краще вам його пізнати та цікаві явища у ньому визначити. V. Вивчення нового матеріалу. 1. Передбачення учнів. – Що нового ви хотіли б про нього дізнатися? 2.Спостереження над мовним матеріалом. – Повітряна куля кольорові смужки має. А вони план мовного спостереження складають. – Летимо, спостерігаємо і радіємо, якій порі року?(Осені) (Слайд 5) – Бачимо, як на луках пасуться …(Коні) (Слайд 6) – Запишемо ці слова. Змініть ці слова. Визначимо в них корінь. Осені– осінь. Коні–кінь – Що відбулося? (Змінилися звуки) – Які це звуки? (Голосні звуки) – Отже, відбулася зміна голосних звуків у корені. (Це чергування) –У якому складі стоять звуки [е], [о]? ( У відкритому) –У якому складі стоїть звук [і]? ( У закритому) План висновку спостерження 1. В якій частині слова відбулися зміни?( У корені) 2.Які голосні у відкритому складі кореня?([о], [е]) 3.Які голосний у закритому складі кореня?[і] – Отже, відбулося чергування голосних [о], [е] у відкритому складі з голосним [і] у закритому складі.(Демонстрація схем) 3. Робота над правилом.(с. 57) 4. Динамічна фізкультхвилинка «Райдуга». (Слайд 7) – Гарно вмієте працювати. Настав час відпочивати й природні явища, подорожуючи повітряною кулею, спостерігати. VI.Закріплення вивченого матеріалу. 1. Творча робота. – Далі пропоную на кулі подорожувати, вірші складати та у коренях слів голосні чергувати. В переливах слів ми раді Відтінити тут одне: Там де І в закритім складі, У відкритім — О та Е. У закритім складі кінь, У відкритому — коня. Поміркуй над цим, прикинь: Не поїдем навмання. У закритім складі гість, У відкритім — гостя жди. У закритім складі шість, У відкритому — шести. Не кінець тут прикладам — Ще раз вам викладем: Лебідь — лебедя; обід — обода, Невід — невода, чобіт — чобота... А є й виняток! хобот — хобота, й ще сучасніший: робот — робота. Д. Білоус – Назвіть слова, в яких не почергувалися звуки? (Хобота, робота) (Слайд 8) – Далі весело і дружно подорожуємо, голосні у коренях слів із сусідом почергуємо, правило за схемою застосуємо. – Але, як почнемо трудитись, треба нам підкріпитись. 2 Робота над словниковим словом. А) Відгадування загадки. Його матуся випікає, він стіл святковий прикрашає. Гукайте швидше всіх малят, хай по шматочку все з'їдять. (Пиріг) (Слайд 9, 10) Б) – Доберіть спільнокореневі слова. (Пиріжок, пиріжечок, пиріжковий. В) Запис у зошит, позначаючи орфограму. 3. Робота з деформованими реченнями по групах. (Складання і запис речень із розсипаних слів. Усно визначити головні члени речення) І група (Затишна хата славиться запашними пирогами) ІІ група (Бабуся пригостила малечу смачними пирогами.) ІІІ група (Рум'яні пироги виглядають з печі.) 4. Робота в парах.(с.57 , впр.120) – Почергуйте голосні у словах-іменниках, користуючись схемою-опорою. Підкресліть голосні , які почергувалися (Двори-двір, коти-кіт,пироги-пиріг, печі- піч, речі-річ, лебеді- лебідь, папери-папір) – Наша подорож має незабаром закінчитися. Тож маємо на землю опуститися. 5. Виконання вправи 120. – Прочитайте текст вправи. Визначте, де ми приземлимося? – Розкажіть , що відбудеться на лісовій галявині? – Відшукайте слова , в яких відбуваються чергування голосних.(Стіл-стола, дім-дому) VII. Підсумок уроку – Перевіримо! Чи всі приземлися ? – На галявині весело та дружно грати! – Отже, за допомогою чарівного кубика будемо підсумок складати. 1. До якої країни здійснили подорож? 2. Яку частину слова вдалося краще пізнати? 3. Які зміни відбулися в коренях? 4. Які звуки чергувалися? 5. У якому складі кореня чергується звук[і]? 6. У якому складі кореня чергуються звуки [о], [е]? – Що найбільше запам'яталося на уроці? VIII. Домашнє завдання. С. 57, впр.122, повт. правило. (Слайд 11.) – Пролунав уже дзвінок. Закінчився наш урок. (Слайд 12, 13)

Категорія: Українська мова | Додав: чайка0568
Переглядів: 1896 | Завантажень: 99 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу

Пошук по сайту
Новини освіти
Поділися з друзями

Copyright MyCorp © 2024