Урок - подорож "Чергування голосних [о], [е] з [і] у коренях слів " - Українська мова - Українська мова - Каталог файлів - Презентації для дітей

                RSS 
        
        
             
          
       Ви увійшли як Гость 
        Субота, 21.01.2017,  
                  Вітаю Вас Гость  
Категорії розділу
Останні коментарі


Дуже рада, що мої тести допомагають ще комусь. Буду старатися ще більше.  cool

Супер! Дякую, Ганно Анатоліївно! Вже маю в арсеналі всі тести, які Ви зробили. 
Велике спасибі!


Підтримка сайту
Этот сайт защищен «Site Guard»

Каталог файлів

Головна » Файли » Українська мова » Українська мова

Урок - подорож "Чергування голосних [о], [е] з [і] у коренях слів "
Щоб завантажити файл, зареєструйтесь, або увійдіть під своїм логіном 16.12.2015, 19:12
Українська мова

Мета: ознайомити учнів з мовним явищем, чергуванням голосних звуків у коренях слів, з'ясувати умови змінювання фонем, формувати уміння змінювати слова, добирати спільнокореневі слова так, щоб відбувалося чергування голосних [о], [е] з [і] у коренях слів; розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, критичне мислення; удосконалювати навички грамотного та каліграфічного письма, вміння зіставляти, аналізувати, узагальнювати; розвивати зв'язне мовлення, активізувати словник учнів; виховувати культуру спілкування та поведінки, доброзичливість і взаємодопомогу, інтерес до вивчення української мови. Обладнання: презентація до уроку, картка букви Кк, картки-малюнки для словникового диктанту, набори слів для складання речень у групах, малюнок «Повітряна куля», мішечки-баласти для здійснення подорожі, картки-схеми до правила, різнокольорові картки-мішечки для диференційованого завдання. План і хід уроку І. Організаційна частина. ( Слайд 1, 2) Ось дзвінок сигнал нам дав. Працювати час настав. Тож і ми часу не гаймо. Урок скоріше починаймо! – Сьогодні пропоную мовознавчою країною подорожувати, цікаві явища частини слова вивчати. – Над яким розділом декілька уроків працюємо? ( Будова слова) – Тож мерщій у подорож до країни «Будова слова» вирушати! – А на чому будемо подорожувати? (Демонстрація малюнку повітряної кулі, засобу пересування) –А чи готові подорожувати?! – Перевіримо, як вам вдалося домашнє завдання виконати? ІІ. Перевірка домашнього завдання. 1. Зачитування підібраних спільнокореневих слів до поданих: Дуб – дубок, дубочок, дубовий, дубняк. Сад – садок, садочок,садовий, садівник. 2. Ознайомлення з самостійно складеними реченнями. 3 Робота з індивідуальними картками. – Отже, з домашнім завданням справились. Можемо вирушати! ІІІ. Актуалізація знань і вмінь учнів. – Якщо зможемо мішечки-баласти відчепити,то повітряна куля у країну «Будова слова» може полетіти. 1. Робота над віршем-загадкою. І мішечок-баласт пропонує вірш Д Білоуса послухати та про яку значущу частину в ньому говориться визначити. У дерева могутнього, У лагідної квітки обов’язково корінь є, Це ми вже знаєм, дітки. Та якщо корінь відірвати, Чи шкоду з ним зробити, Не буде дерево стояти, Не зможе квітка жити. Не тільки корінь у рослин — У слові теж він є... Через слова, через віки Несе він значення своє. (Корінь) Д. Білоус – Що ж таке корінь? – Які слова називають спільнокореневими? – Як визначити корінь у слові? 2. Дидактична гра «Сходинки» ІІ мішечок-баласт запрошує у «Сходинки» пограти та спільнокореневі слова дібрати. Л І С Л І С О К Л І С Н И К Л І С О Ч О К Л І С О В И Й (Слайд 3) – Отже, вже від землі відірвались та у повітря у подорож подались. 3. Хвилинка каліграфії. ІІІ мішечок-баласт пропонує всіх переконати, що вмієте каліграфічно писати. – Тож, букву Кк та з'єднання будемо писати,а слова у малюнковому диктанті на склади поділяти. А) Написання букви К к та з'єднань. Кк Кк Кк ок ко ка ик жк кр кн. Б) Малюнковий диктант. Кри-ни-ця, книж-ка, аб-ри-кос, ме-те-лик, гле-чик, пе-ньок, ґу-дзик. – Визначимо, які склади відкриті, а які закриті? – Назвіть слова, у яких звуків менше, ніж букв.(Пеньок, ґудзик) – Сподіваюся, довели, що написати каліграфічно змогли. – Підіймаємося у повітрі вище. ІV мішечок-баласт трьома кольорами виграє, до вашого самостійного виконання на закріплення диференційоване завдання подає. – Нагадаємо, як спільнокореневі слова розрізняємо. 4.Виконання диференційованого завдання. (Слайд 4) І група(червоний мішечок): – До слова «діти» необхідно самостійно підібрати 4 спільнокореневі слова. (Дітки, діточки, дитина, дитя. дітвора…) ІІ група (оранжевий мішечок): – Потрібно вибрати і записати рядочок спільнокореневих слів. А) Вода, водяний, водний, водій, підводний. Б) Малий, малюк, маленький, малесенький. В) Зима, зимонька, зимовий, зимі, перезимувати. ІІІ група(жовтий мішечок): – До слова «мова», користуючись довідкою, дібрати спільнокореневі слова. Довідка: розмова, мовонька, мовою, мовний, промовити, горіння. – Отже, гарно й швидко справились,ще вище у повітря піднялись. – Погляньте, на яку позначку частини основи слова схожий купол нашого транспорту.( Корінь) ІV. Повідомлення теми та мети уроку. – Сьогодні на уроці він бажає краще вам його пізнати та цікаві явища у ньому визначити. V. Вивчення нового матеріалу. 1. Передбачення учнів. – Що нового ви хотіли б про нього дізнатися? 2.Спостереження над мовним матеріалом. – Повітряна куля кольорові смужки має. А вони план мовного спостереження складають. – Летимо, спостерігаємо і радіємо, якій порі року?(Осені) (Слайд 5) – Бачимо, як на луках пасуться …(Коні) (Слайд 6) – Запишемо ці слова. Змініть ці слова. Визначимо в них корінь. Осені– осінь. Коні–кінь – Що відбулося? (Змінилися звуки) – Які це звуки? (Голосні звуки) – Отже, відбулася зміна голосних звуків у корені. (Це чергування) –У якому складі стоять звуки [е], [о]? ( У відкритому) –У якому складі стоїть звук [і]? ( У закритому) План висновку спостерження 1. В якій частині слова відбулися зміни?( У корені) 2.Які голосні у відкритому складі кореня?([о], [е]) 3.Які голосний у закритому складі кореня?[і] – Отже, відбулося чергування голосних [о], [е] у відкритому складі з голосним [і] у закритому складі.(Демонстрація схем) 3. Робота над правилом.(с. 57) 4. Динамічна фізкультхвилинка «Райдуга». (Слайд 7) – Гарно вмієте працювати. Настав час відпочивати й природні явища, подорожуючи повітряною кулею, спостерігати. VI.Закріплення вивченого матеріалу. 1. Творча робота. – Далі пропоную на кулі подорожувати, вірші складати та у коренях слів голосні чергувати. В переливах слів ми раді Відтінити тут одне: Там де І в закритім складі, У відкритім — О та Е. У закритім складі кінь, У відкритому — коня. Поміркуй над цим, прикинь: Не поїдем навмання. У закритім складі гість, У відкритім — гостя жди. У закритім складі шість, У відкритому — шести. Не кінець тут прикладам — Ще раз вам викладем: Лебідь — лебедя; обід — обода, Невід — невода, чобіт — чобота... А є й виняток! хобот — хобота, й ще сучасніший: робот — робота. Д. Білоус – Назвіть слова, в яких не почергувалися звуки? (Хобота, робота) (Слайд 8) – Далі весело і дружно подорожуємо, голосні у коренях слів із сусідом почергуємо, правило за схемою застосуємо. – Але, як почнемо трудитись, треба нам підкріпитись. 2 Робота над словниковим словом. А) Відгадування загадки. Його матуся випікає, він стіл святковий прикрашає. Гукайте швидше всіх малят, хай по шматочку все з'їдять. (Пиріг) (Слайд 9, 10) Б) – Доберіть спільнокореневі слова. (Пиріжок, пиріжечок, пиріжковий. В) Запис у зошит, позначаючи орфограму. 3. Робота з деформованими реченнями по групах. (Складання і запис речень із розсипаних слів. Усно визначити головні члени речення) І група (Затишна хата славиться запашними пирогами) ІІ група (Бабуся пригостила малечу смачними пирогами.) ІІІ група (Рум'яні пироги виглядають з печі.) 4. Робота в парах.(с.57 , впр.120) – Почергуйте голосні у словах-іменниках, користуючись схемою-опорою. Підкресліть голосні , які почергувалися (Двори-двір, коти-кіт,пироги-пиріг, печі- піч, речі-річ, лебеді- лебідь, папери-папір) – Наша подорож має незабаром закінчитися. Тож маємо на землю опуститися. 5. Виконання вправи 120. – Прочитайте текст вправи. Визначте, де ми приземлимося? – Розкажіть , що відбудеться на лісовій галявині? – Відшукайте слова , в яких відбуваються чергування голосних.(Стіл-стола, дім-дому) VII. Підсумок уроку – Перевіримо! Чи всі приземлися ? – На галявині весело та дружно грати! – Отже, за допомогою чарівного кубика будемо підсумок складати. 1. До якої країни здійснили подорож? 2. Яку частину слова вдалося краще пізнати? 3. Які зміни відбулися в коренях? 4. Які звуки чергувалися? 5. У якому складі кореня чергується звук[і]? 6. У якому складі кореня чергуються звуки [о], [е]? – Що найбільше запам'яталося на уроці? VIII. Домашнє завдання. С. 57, впр.122, повт. правило. (Слайд 11.) – Пролунав уже дзвінок. Закінчився наш урок. (Слайд 12, 13)

Категорія: Українська мова | Додав: чайка0568
Переглядів: 733 | Завантажень: 64 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу

Пошук по сайту
Новини освіти
Наші користувачі
Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0
Наша кнопка
Презентації для дітей


Поділися з друзями

Copyright MyCorp © 2017