Обладнання: презентація до уроку, схема «Сенкан», шаблони великих різнокольорових сердець, маленьких сердець для диференційованого домашнього завдання, художні книги для виставки «Літературні казки», словник синонімів, антонімів і найпоширеніших фразеологізмів, підручник «Літературне читання» (3 клас). План і хід уроку І. Організаційна частина. – Доброго ранку! – для всіх побажання. Ось і настала пора для літературного читання. Слайд №1 ІІ. Актуалізація знань і вмінь учнів. 1. Підготовка до читання. Вправи для дихання. – Щоб у виразному читанні вправлятись, треба нам підготуватись. – Погляньте на фото квіточки, свічечки. – Дивимося на орхідею-квіточку, чудовий аромат вдихаємо, гасимо свічечку – ніжно видихаємо.(по 3 рази) Слайд №2 2. Розвиток читацьких навичок. –А зараз швидко разом читаємо, нові слова складаємо. Гадати, ерудит,розум,очі, їжак. (Герої) Слайд №3 Закликати, абзац, читати, небо. (Зачин) Слайд №4 Олень, почуття, відповідь, казати. (Оповідка) Слайд №5 3. Робота над віршем В. Бичка. а) Читання вірша вчителем. – Про що цей вірш? (Про казку) – Що таке казка? б) Вибіркове читання. –З чим вона порівнюється? (З горішком в золотій шкаралупі) – Що в ньому сховане? ( Смачне зерня) – Що почне робити той , хто його дістане? (Думати про життя, збудить в серці почуття, вийде сміло боротися за добро) 4. Гра «Відгадай казку». Слайд №7,8,9,10,11 – Хто автор цих казок? (Народ) – Які ви знаєте види казок? 5. Складання сенкану за схемою. Слайд№13 1. Казки. 2. Народні, літературні. 3.Захоплюють, виховують, навчають. 4. Всі діти дуже люблять. 5. Оповідки. ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. – Сьогодні ми продовжимо розкривати таємниці казок. – Ознайомимося з казками, які мають автора, українських письменників. (Виставка книжок «Літературні казки») – Отже, до вашої уваги літературні казки. 1.Передбачення учнів. – Про що ви хотіли б дізнатися в них? –У розділі вміщені казки українських письменників, в яких змальовуються фантастичні пригоди, місця, дивовижні перетворення. – Якого ж виду казки читатимете? (Чарівні) – Вони складені в прозовій, віршованій формі. Вивчатимемо і п'єси-казки. –А сьогодні познайомимося з літературною казкою А. А. Дімарова. ІV. Вивчення нового матеріалу. 1.Складання назви літературної казки. (чого серце Для людині) Слайд №15 2. Ґронування «Серце» (добір слів за асоціаціями учнів: ласка, любов, сум,чуйність, ласка, злість,добро, життя.) Слайд №16 – Що ви відчуваєте? – Ми з'ясуємо, що відчувало серце героя в казці А. А. Дімарова? 3.Виступ кореспондента довідкового літературного бюро «Цікавинки звідусіль». Розповідь про автора. Слайд №17 Демонстрація книг А. А. Дімарова. Слайд №18 4. Робота над казкою А. А. Дімарова «Для чого людині серце». а) Орфоепічна словникова робота. Слайд №19 (Читання стовпчиків слів «луною», правильно наголошуючи.) плем’я крижане дошкулити одноплемінників найлютіший назбиралося жевріючи тонюсіньких вагаючись зігрівшись догораючого ненавидіти б)Хвилинка етимології . (Робота в парі.) Слайд №20 – Зараз пропоную в парі попрацювати та значення слів з'ясувати. Крижане виявляти нерішучість Вагаючись горить без полум'я, тліє Жевріючи зроблене з криги , льоду Дошкуляти кинутися Ринуться не давати спокою, заважати в) Комбіноване читання тексту.(Учитель-учень) – Про кого розповідається в казці? г) Первинне сприймання тексту. (Тести) 1. Куди прийшла дівчинка? А) До лісу; Б) До річки; В) У поле. 2. З ким зустрілася дівчинка? А) З космонавтами; Б) З дерев'яними чоловічками; В) З олов'яними солдатиками. 3. Що вперше ужитті побачили чоловічки? А) Людину; Б) Небо; В) Сльози. 4. Чоловічки не могли любити а ні ненавидіти,бо… А) не мали серця; Б) були жорстокі; В) не мали мозку. 5. Жовте і зморщене серце – це сере… А) доброї людини; Б) байдужої людини; В) злої людини. 6. Дерев'яний чоловічок урятував хлопчика… А) від холоду; Б) від спеки; В) від повені. V. Динамічна фізкультхвилинка (Відео). Слайд №22 VI. Закріплення вивченого матеріалу. 1.Повторне вибіркове читання. а) Читання в особах уривку до малюнку на с. 65. – Розгляньте малюнок на с. 65 та доберіть до нього уривок казки. – Як будемо читати ?(Вражено, здивовано) б) Зачитування описів сердець за малюнками-шаблонами. Жовте – злої людини. Блискуче, як пластмасова кулька – байдужої людини. Сіре, похмуре (з каменюки) – того, хто дбав лише про себе (егоїста). Велике та світле (червоне) – дуже доброї людини. в) – Як змінилося життя дерев'яного чоловічка, коли лікар вклав йому серце доброї людини?Зачитайте. г) Читання уривку мовчки та добір заголовку до нього. – Прочитайте уривок, починаючи словами «Це було взимку…» та закінчуючи казку. – Дайте заголовок цій частині. (Порятунок…) 2. Узагальнююча бесіда за прочитаною казкою. а) Відновлення порушеної послідовності. Слайд №24 5. Життя чоловічка з серцем. 1. Незвичайна гостя. 6. Полум'яне серце зігріває хлопчика. 2. Плем'я дерев'яних чоловічків. 3. Лікар, що міняє серця. 4. Нелегкий вибір. б) Роз'єднай слова і прочитай прислів'я. Слайд №25 Раздобромналитесерце– вікнепрохолоне. в) Гра «Добери прислів'я», гасла життя людей. Слайд №26 Роби добро, воно добром вернеться. Моя хата з краю – нічого не знаю. Мені добре, коли іншому погано. З вовками жити – по-вовчому вити. г) Робота зі фразеологізмами, користуючись словником синонімів, антонімів і найпоширеніших фразеологізмів. – Отже, сподіваюся, що у вашому житті ніколи не буде гірко на серці. Ви завжди будете давати волю серцю. – Я використала фразеологізми. З'ясуйте їх значення. І варіант: «Гірко на серці» – с.113. ІІ варіант: «Давати волю серцю» – с.114. VII. Підсумок уроку. 1. Кубування. – Наш чарівний кубик просить відповіді дати та про вивчену казку все підсумувати. 1. Назва та автор казки. 2. Вид казки. 3. Зачин, кінцівка. 4. Головні герої, їх поведінка. 5. Що схвалюється, засуджується? 6. Чого навчає? 2.Читання вірша вчителем. Життя дароване людині На добрі справи і діла. І щоб нести людську святиню У вічність та у майбуття! І кожному дарована стежина, Якою йде добро, А десь далеко ходить зло. Та пильним має кожен бути, Щоб не вдалося злу дороги перетнути! Щоб до кінця пройти, А потім зміг збагнути, Що не даремно в світі цьому жив, Любив, добро творив. –То ж для чого людини серце? (Жити, любити, добро творити) VIII. Домашнє завдання. Скласти розповідь « Що могло б статися, як би він не отримав добре серце». С. 62-66, читати в особах.
|