Математичний КВКМатематичний КВК в 3 класі Тема. Повторення компонентів дій та залежностей між ними. Порядок ви-конання дії. Рівняння. Мета: систематизувати знання, уміння і навички; розвивати логічне мислен-ня учнів, творчу ініціативу; спонукати до творчості під час розв’язування вправ; виховувати інтерес до математики, практичну необхідність вивчати її. ХІД ГРИ Ведучий (учитель). Добрий день, дорогі діти! Ви, напевно знаєте, що у нашій школі проводиться тиждень математики. Дехто вважає, що це суха, нудна і нецікава наука. Але це не так! Математика — сувора, вимоглива і в той же час весела і жартів¬лива. Багато поетів і письменників, відомих та невідомих, талановитих і просто любителів склали вірші, казки, співаночки про математику. А скільки складено математичних ре¬бусів, кросвордів! Математика була і є першою красунею серед наук. Саме математика є окрасою будь-якої науки, в цьому полягає її естетична цінність. Тому часто чуємо: «Усюди, де число, там краса». Математична творчість сповнена фантазії. Фантазія у математиці — дійовий засіб творчості. Математика — музика душі. Математика — цариця всіх наук. Ой, хто там? Зрозуміти не можу. (У палатці — два брати, а ведуча — поряд.) — Діти, подивіться, це ж до нас завітали два брати.
Інсценівка «Квадрат і Трикутник» Ведучий Жили-були два брати: Трикутник з Квадратом. Старший — квадратний, До всього придатний; Менший — трикутний, Завжди надутий. По сцені повільно проходять двоє учнів із зображеннями квадрата і трикутника. Ведучий. Став питать його Квадрат... Квадрат. Ти чому серйозний, брат? Ведучий. Той сказав йому... Трикутник Бо ти Ширш за мене, як не міряй, У мене три всього кути, А в тебе їх — чотири! Ведучий. А Квадрат промовив... Квадрат Брат, Я ж бо старший, я — Квадрат! В е д у ч и й. І додав, зовсім спокійний... Квадрат. Може, з нас ти більш потрібний! (Затемнення в залі. Квадрат сідає в кутку на стілець, удає ніби спить.) Ведучий Та настала ніч, й до брата Менший лізе в темноті Навшпиньки, злодійкувато Зрізать старшому кути... (Сценою іде, скрадаючись із великими ножицями, Трикутник. Підходить до сплячого Квадрата, зрізає йому за наміченими лініями кути і, задоволений, повертається назад.) Трикутник Приємних снів! Спать лягав чотирикутним, А проснешся — без кутів! Ведучий Та на ранок менший брат Страшній помсті був не рад, Глянув він: нема Квадрата, Занімів, стояв без слів... Трикутник Ну й помстивсь! Тепер у брата Стало вісім аж кутів! (Повільно проходить по сцені колишній Квадрат — тепер Восьмикутник.)
В е д у ч и й. Як ви вважаєте, друзі, хто з них частіше зустрічається в жит¬ті: Квадрат чи Трикутник? (Діти наводять приклади з місця.) Ведучий. Діти, квадрат і трикутник зустрічаються у житті дуже часто. Оскільки сьогодні — день зустрічі двох команд кмітливих, винахідливих математиків, то назвемо ці команди «Квадрат» і «Трикутник». (На дошці вішають емблеми команд.) Команди, струнко! До зустрічі готові? Капітани команд. Так точно! Готові! В е д у ч и й. На сцену кроком руш! (Командири виводять свої команди.)
1-а ведуча Святкова наша зала Від облич засіяла, В змаганнях віднині Ареною стала. Вогні КВК, Наче зорі, горять, Команди на старті Готові стоять. 2-а ведуча Святкова ця зала Нас усіх об’єднала, В змаганнях віднині Ареною стала. Хай будуть веселі Обличчя у всіх, Девіз КВК – Це дотепність і сміх. Ведучий. Сьогодні в поєдинку візьмуть участь команди учнів третіх класів: команда «Квадрат» і команда «Трикутник». Привітаємо їх. (Оплески.) Ось вони (показує), учасники сьогоднішнього КВК! Розумні, дотепні, жваві та веселі. Наш турнір оцінюватиме поважне журі. 1-а ведуча Повага вам, судді! 2 - а ведуча Привіт вам, журі! 1-а ведуча Та тільки суворо Ви їх не судіть. 2-а ведуча І смійтеся з того, Що викличе сміх.
Ведучі (разом) Сміятися голосно — Суддям не гріх. Ведучи й. Ось і настав час розпочати поєдинок. Як же командири підготували свої команди до змагань? Перший конкурс — конкурс девізів. Слово — команді «Трикутник». Капітан команди « Трикутник ». Наш девіз: Три точки невеличкі Відрізками сполучимо. А те, що утворилося, Всі разом ми озвучимо: Це не круг, не прямокутник, А фігура ця — трикутник. Ведучий. Слово — команді «Квадрат». Капітан команди «Квадрат». Наш девіз: Знайомтеся з нами — команда «Квадрат», Ми п’ятеро маємо в дружині солдат. У квадрата всі сторони рівні, У нашій команді всі дружбою сильні. Ведучий. Молодці, капітани і члени команд! Ваші девізи просто чудові! Газета «Математична суміш» запропонувала конкурс: чи зможете ви зобра-зити тварин або птахів за допомогою цифр та фігур? Прошу передати малюнки тих, хто бере участь у конкурсі. (Дві ведучі учениці збирають малюнки.) Конкурс капітанів «Квадрат» 1. Як називаються компоненти дії додавання? 2. Як знайти невідомий множник? 3. У скільки разів 27 більше за 9? 4. У ящику 135 яблук. Це на 35 біль¬ше, ніж у коробці. Скільки яблук у коробці? 5. Відгадати, яким може бути х. х • х + 5 = 14 6. Підрахувати кількість трикутни¬ків.
« Трикутник» 1. Як називаються компоненти дії множення? 2. Як знайти невідомий доданок? 3. На скільки 27 більше ніж 9? 4. 35 учнів навчаються у художній школі. Це удвічі менше, ніж у спортивній школі. Скільки учнів займається спортом? 5. Відгадати, яким може бути х. 23 — х *х= 19 6. Підрахувати кількість квадратів.
Чути стукіт у двері. Ведучий. Ой, та це ж артисти драматичного театру! Вони прийшли підтримати команди. Будь ласка, запрошуємо. Це Незнайко з подругою — Квіточкою. Вони вболіватимуть за команду «Квадрат». Конкурс художньої самодіяльності Інсценівка «Розв’язування рівняння» (На сцену виходять Незнайко і Квіточка.) Незнайко. Я розв’язую всі задачі тільки на «відмінно», а про рів¬няння й говорити нічого: лускаю, як насіння. К в і т о ч к а. Дуже добре! А я ось цілий тиждень розв’язую рівняння. Ніяк не можу його розв’язати. Розв’яжи, будь ласка, це рівняння. Незнайко. Добре, давай я його вдома розв’яжу. Після обіду... Квіточка. Чому після обіду? Ти зараз розв’яжи. Незнайко. Ати впевнена, що це рівняння? Квіточка. Звичайно впевнена. Н е з н а й к о. А що у рівняннях необхідно шукати? К в і т о ч к а. Та ти ж «лускаєш» рівняння, як насіння, і не знаєш? Х не-обхідно знайти. Н е з н а й к о. Ех ти, бідолаха! Було б тоді над чим упродовж тижня голо¬ву сушити! Знайти X кажеш? Та ось же він! (Показує.) Ведучий. А це дві подружки-говорушки. Ми вас також люб’язненько запрошуємо вболівати за ко¬манду «Трикутник». Інсценівка «Вміло поділила» (На сцену виходять А і Б.) Б. Ти знаєш, що в нашій сім’ї п’ять осіб: батько, мати, я і дві сестрички? А. Знаю. Крім того, переконана, що ти неввічлива. Потрібно було сестри¬чок назвати першими, а не себе. Б. Добре. Слухай далі. Купила сьогод¬ні мама сім яблук і вирішила розді-лити їх порівну між нами. Спочатку вона одне яблуко розрізала на п’ять однакових частин, потім... А. Досить, я знаю, як ці яблука без розрізування на однакові частини мож¬на було б між вами розділити. Б. 7 яблук на 5 осіб? Не різати? А. Звичайно! Б. Цікаво! Як же? А. Зварити компот! В е д у ч и й. Як вміло поділили яблука вболівальники команди «Трикут-ник»! Вочевидь, дуже люблять математику. Оголошується конкурс знавців математики. Конкурс знавців математики Команди шикуються в два ряди по 5 учнів у кожній і по черзі підходять до двох класних дошок, на яких написано схожі арифметичні приклади на 5 дій. Кожний учасник виконує тільки одну дію і передає крейду наступному гравцеві. Перемагає та команда, яка правильно і швидше впоралась із завданням.
«Трикутник» 42 - 36 : 6 + 40 : 8 + 44 = (96- 42): 6 + (22 - 18) - 9 = Ведучий. Приємно і радісно на душі від того, що третьокласники так поважають і люблять математику. Слово надається суддям (журі). (Бали конкурсу художньої самодіяльності будуть враховані та оголошені пізніше.) В е д у ч и й. До уваги всіх пропонуються загадки, в яких зустрічаються числа. Загадки, в яких зустрічаються числа • Одна нога і шапка, а голови немає. (Гриб) • Штучка-одноручка, носик сталь¬ний, а хвостик лляний. (Голка) • Дві дощечки, дві сестри несуть мене з гори. (Лижі) • Під двома дугами два яблука з кругами. (Брови і очі) • Коли сухо — клинок, коли мо¬кро — млинець, одна нога, і та без чобота. (Парасолька) • Стоїть дуб, а на нім дванадцять гілок, а на кожній гілці — по чотири гнізда, а в кожному гнізді — по семеро пташенят. (Рік, місяці, тижні, дні) • Під дахом чотири ноги, на даху — суп та ложки. (Стіл) • Два брюшка — чотири вушка. (Подушка) • Чотири ноги, сто голок несе, а шити не вміє. (Їжак) • Сім братів віком рівні, іменами різні. (Дні тижня) • П’ять хатин, а хід один. (Перчатка) • Цей кінь не їсть вівса, замість ніг — два колеса. (Велосипед) • Шість ніг без копит, ходить, та не стукає, літає, а не птах, може до¬гори ногами сидіти. (Муха) • Шість ніг, дві голови, четверо очей, один хвіст. (Вершник на коні) • Сидить баба у сто шуб вдягнута. Хто її роздягає, той сльози проли¬ває. (Цибуля) • Хто за рік чотири рази перевдяга¬ється? (Земля) Ведучи й. Для членів команд оголо¬шується конкурс-гра «Не зіб’юсь». У грі беруть участь 10 гравців (по 5 із різних команд). Кожний по чер¬зі лічить: 1, 2,... . Замість числа З і чисел, де зустрічається така цифра, а також чисел, які діляться на 3, гра¬вець говорить «не зіб’юсь». Якщо гравець називає непотрібне чис¬ло — він залишає гру. Переможцем вважається той, хто першим назве число 40. Ведучий. Утомились ми від шуму, криків, гаму — відпочинемо, розга-дуючи ребуси. (Дві команди — «Квадрат» і «Трикут¬ник» — по черзі розгадують запропоно¬вані ребуси.) «Квадрат» (свисток листок стриж) «Трикутник» (сорока тісто штрих) Ребуси Ведучий. Шановні команди «Квадрат» і «Трикутник», зосередьтесь на хвилинку. Для вас — задачі-жарти та головоломки. «Квадрат» • П’ять, п’ятнадцять, Без двох двадцять, Семеро, троє Ще й малих двоє. (П'ятдесят) • Сорок п’ят і сорок пят — спільне буде? (Вісімдесят) • Скільки горошин увійде в один стакан? (Жодного, адже вони не ходять.)
• Скільки горобець зробить кроків за сім років? (Жодного, тому що він скаче.) • Якщо о 12 годині дня йде дощ, то чи можна очікувати через 36 годин на сонячну погоду? (Ні, адже буде ніч.) На столі лежали 3 цукерки в одній купі. Дві матері, дві дочки та бабуся з онучкою взяли по цукерці, і всім вистачило. Як це розуміти? (Цукерки брали мати, дочка та до¬чка дочки.) • Як бабусі розділили сім карто¬плин між п’ятьома онуками по¬рівну? (Зварили пюре.) • Гуска важить 10 кг, стоячи на од¬ній нозі. Якою є її вага на двох но¬гах? (10 кг)
« Трикутник» • П’ять, п’ятнадцять, Без двох двадцять, Сорок, чотири, Три і п’ятнадцять. (Сто) • На дубі три гілки, на кожній по шість яблук. Скільки всього яблук? (Жодного) • Скільки в горщик вміститься води? (Повен) • Як із трьох сірників зробити чо¬тири? (IV) • Коли половина — це його трети¬на. (0) Перед нами стоять у ряду 6 скля¬нок, з яких перші 3 — із водою, а решта — порожні. Що потрібно зробити, щоб склянки порожні та з водою чергувались між со¬бою за умови, що зі всіх склянок можна брати лише одну і всього лише один раз. ( Взяти другу, перелити з неї воду у п'яту і поставити на місце.)
• Шість картоплин зварилося в каструлі за 30 хвилин. За скільки хвилин звариться одна картоплина? (30 хв) • Хто назве п’ять днів поспіль, не користуючись вказівкою чисел місяця і назвою днів неділі? (Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра) Ведучий. Оголошується музичний феєрверк. (Учні співають по черзі пісні по 2—3 рядка, в яких зустрічаються цифри або математичні фігури.) Ведучий. Наші судді мусять працювати дуже жваво, дамо їм можливість це зробити. А ми завітаємо до кіоску знань. (На підставці на нитці — кульки. Учасник лопає їх на вибір, якщо відповідь на питання правильна — отримує приз. Продавець продає кульки: «Вам яку? Синю, червону?») «5 кульок» (із зали запрошуються бажаючі, хто не брав участь у конкурсі) • Розв’язати рівняння: х + 27 = 34. • Обчислити: 27 : 3 4- 8 • 4 = • Розв’язати рівняння: 63 : х = 9. • Обчислити: 72 : 9 4- 7 = • Знайти суму всіх цифр. (45) Оголошення підсумків конкурсу. Нагородження переможців. ДОДАТОК НА ПОЕТИЧНІЙ ОРБІТІ Математика потрібна Всім нам дуже сильно, А без неї рахувати Будем ми повільно.
В супермаркет якось дід Випадково втрапив. Він, скупившись на обід, Гроші всі потратив.
Продавщиця рахувала Все разів чотири, І тепер в бюджеті діда Залишились діри.
На контрольній сидимо, Думаєм, гадаєм, А під партою у руці Калькулятор маєм.
З калькулятором дружу, Кнопки натискаю. До складних усіх задач Відповіді знаю.
Математик Піфагор Суперджинси винайшов. Кажуть, що його штани Рівні в усі сторони, їх не просто одягать — Ніде ноги засувать.
Математика мені Вже ночами сниться... Додавання, віднімання — Яка тут різниця?