ТЕМА. Повторення і закріплення знань учнів в кінці 1 семестру. Урок-подорож для родин.
МЕТА. Засвоїти випадки додавання і віднімання з переходом через десяток, повторити таблицю множення на 2, З, вчити розв'язувати задачі, обґрунтовувати вибір дії, розвивати чисельні навички, логічне мислення, виховувати культуру праці, старанність.
ОБЛАДНАННЯ.Електричне табло, таблиці, грамзапис танцювальної музики, сигнальні блокноти, роздатковий дидактичний матеріал, малюнки корабля та островів, казкові герої: Скрудж, Біллі, Віллі, Діллі, Бубба.
ХІД УРОКУ
1.Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці математики ми відправимося у далеку подорож до Країни Уолта Дізнея в гості до дядечка Скруджа.
Мандрівка буде довга, небезпечна, але цікава, тому ми з собою візьмемо тільки дружних, талановитих математиків. А у нас в класі є такі? Ось ми і перевіримо. За кожну правильну відповідь ви повинні брати морозиво, яке вчора прислав для вас Скрудж. Морозиво знаходиться у холодильнику.
2.Усна лічба, математичний диктант.
а) Робота на табло, учні пишуть тільки відповіді.
8,3 9,2 8,2 7,3 6,2
- За допомогою табло запишіть числа, будьте уважні.
Двоцифрові числа: 94, 53, 87;
трицифрові числа: 619, 549;
чотирицифрові числа: 3456, 6781.
б) Запишіть сусідів чисел 49, 69; число, яке йде перед числом 80, 60; число, яке йде за числом, позаду числа (наступне число) 29, 49.
в) Гра «День і ніч».
Діти показують відповіді пальчиками.
11— це 9 і скільки? (2)
12— це 9 і скільки? (3)
14— це 8 і скільки? (6)
15— це 8 і скільки?(7)
г) Гра «Будь уважним!» Приклади записані на таблиці.
67+3070+30 38+2 52-30 16+50 79-5 43+40 78-20
- Я розв'язала приклад і одержала у відповіді число 40. Знайдіть і прочитайте цей приклад.
- Розв'язала і одержала трицифрове число. Яке воно?
- Розв'язала і одержала у відповіді 6 десятків і стільки ж одиниць; число 97; 8 десятків та 3 одиниці; число, яке йде перед числом 59; число, в якому 7 десятків та 4 одиниці; однакова кількість десятків та одиниць.
д)Математичний диктант, який прислав нам Скрудж. Він вам його прочитає, пишіть тільки відповіді.(Аудіокасета).
«Дорогі друзі! Щоб побачити багато цікавого в Країні Уолта Дізнея, треба скласти
багато іспитів. Я пропоную вам легкий екзамен — математичний диктант.
Бажаю тільки успіхів! Ваш Скрудж!
- 60 збільшити на 3.
- Зменшити 28 на 8.
- Знайти різницю чисел 80 та 50.
- Знайти суму чисел 70 та 5.
- Зменшити 100 на 10.
- Перший доданок 60, другий — 20, знайти суму.
- Яке число треба збільшити на 2, щоб одержати 12?
3.Перевірка усної роботи, підсумок.
Перевірка проводиться за допомогою гри «Луна».
- Ви добре виконали всі завдання і тепер ми зможемо вирушити в цікаву подорож на казковому кораблі. В дорозі нам будуть допомагати герої мультфільмів. (Показ героїв). Як їх звати?
- Сідайте зручніше, милуйтеся океаном, сонцем. Вперед до берегів Америки в чудову Країну мультфільмів.
4.Задачі-жарти.
1. Бачу острів Лічильничок. (Малюнок на дошці). Біллі знаходиться серед мешканців цього острова. Він любить розв'язувати цікаві задачі-жарти. Він вам пропонує. (Діти напам'ять читають задачі, а інші показують відповіді сигнальними блокнотами).
Їхало на крабі крабеня,
А на крабеняті — крабенятко,
А на крабенятку — крабеняточко.
Краб поволеньки повзе,
На собі сім'ю везе.
Запитав Дідусь Панас:
Найпрудкіший хто із вас?
Ми побігли через поле:
Я, Сергійко і Микола,
Скільки дітей бігло через поле?
В хорі п'ятеро сорок,
Чебурашка, колобок,
Два метелики, їжак,
Соловейко, щука, рак.
Розтуляють всі роти.
А чи скажеш, друже, ти,
Скільки всього тутспівців?
Песик наш сидів мовчав,
А тоді й собі помчав.
Мав би я дві пари ніг,
Я усіх би переміг!
Скільки ніг у песика?
2. Наш корабель пристав до острова Черепах. Кажуть, що вони незграбні, повільні, але вони гарноплавають. Тільки приклади дуже повільно розв'язують. Допоможемо їм! Ланцюжком розв'язують приклади, записують у зошит. Приклади подаються на таблицях. Прочитайте, що відповіли черепахи. «Дякуємо!»).
3. Острів Слонів. На цьому острові відпочиває Віллі. Він приніс вам великий кошик з чарівними фруктами. Треба непросто зірвати і покуштувати який-небудь фрукт, а ще й прочитати число, визначити одиниці, десятки, сотні або тисячі. Ви готові дотакої роботи? Вперед! Учні записують у зошит:
- На цьому острові мешкає Бубба. Він любить танцювати, стрибати, веселитись, і запрошує вас до танцю (Грамзапис).
5. Острів Папуг. Ми з вами опинилися на острові Папуг. Нас зустрів розмовляючий папуга Карудо. Вінцікавиться, чи зможете ви представити числа у вигляді розрядних доданків?
28=20+8943=900+40+3
1249=3000+200+40+9
46=40+6524=500+20+4
1756=8000+700+50+6
- А тепер складніше завдання. Покажіть на пальчиках 1 м, 1 см, 1 дм, 1 мм.
- Скільки в 1 м сантиметрів? (дециметрів? )
- Скільки в 1 дм сантиметрів? Перетворити одиниці виміру у вказані:
23 см =...дм...см 9 м=...см 7 м=...дм 5 дм 3 см =...см 84 см = ...дм...см 3 м= ...см 6 м=...дм 4 дм 9см = ...см
- Карудо говорить вам: «До зустрічі! До побачення!». Ви йому сподобались!
6.Знову ми на кораблі. Ми йдемо до острова Мавп. Мавпа Джуді приготувала вам задачі.
(Заношу до класу велику м 'яку іграшку — мавпу, в зубах у неї конверт із задачами).
Задача № 1. У Віллі та Діллі було 15 іграшок. Віллі подарував своєму товаришеві 5 іграшок, а Діллі — 3 іграшки. Скільки іграшок залишилось у них?
(Коментоване розв 'язання задачі на дошці).
Задача № 2. У Бубби було 10 бананів, ау Біллі — а 8 бананів більше. Скільки бананів було у Біллі?
(Умову коментує учень, розв'язання самостійне, 5 зошитів — на перевірку).
7. Острів Зебр. Нас зустрічає Діллі. Йому подобається розв’язувати задачі, але вій не знає, якою дією: додаванням чи відніманням. Допоможіть йому. Записують у зошити у вигляді виразів. Задача №1. у Скруджа було 10 будинків, потім він побудував ще 7. Скільки всього будинків стало у Скруджа?
Задача №2. У Віллі було 16 кульок. З кульки він подарував подрузі. Скільки кульок залишилось Віллі?
Задача № 3. У Бубби росло в саду 15 бананів. Навесні він посадив ще 5. Скільки бананів стало в саду?
Задача № 4. У Діллі було 18 яблук. 5 яблук він з'їв. Скільки яблук залишилось у нього?
- А тепер розв'яжіть геометричну задачу. Накресліть відрізок довжиною 1 дм, підпишіть його, дайте ім'я. А другий відрізок — довжиною, що дорівнюватиме половині першого відрізка. (Перевірка роботи).
8. Що це? Острів Драконів! Наш корабель потоплять Дракони. Швидше давайте відповіді на їх завдання.
а) Хвилинка ерудита.
- Розглянь рядки чисел. Знайди у кожному зайве число. Як називаються числа, що залишилися?
381 23 432450
532 192 72 819
- Яке число зайве в цьому рядку? Яке з чисел буде найбільше після перестановки цифр у кожному рядку? 29 100 41 38 (92 14 83).
б) Швидко на корабель! Ой, що це? Треба швидко приборкати 3 драконів. Три учні самостійно розв'язують рівняння на дошці. А учні класу — будь-яке за вибором, 5 зошитів на перевірку.
х+40=55 20+х=83 х+60=90
в) Діти, знову нещастя! На палубі вода. Хтось з драконів все ж таки встиг зробити пробоїну на нашому кораблі. Шукайте швидко пробоїни, ремонтуйте корабель! (Учні виправляють помилки у виразах).
8+9=17 9+4=14 6+5=12 18-9=8 (11, 13, 9).
- Пробоїни знайшли. Ура! Ми врятувалися!
9.Ось ми в Кампанії Уолта Дізнея у дядечки Скруджа. Він вас хвалить, йому сподобалось, що ви гарно знаєте математику, швидко розв'язуєте задачі, приклади. Ось останнє завдання Скруджа.
На касеті:
Я задумав число. Збільшив його у 8 разів. Одержав 16. Яке число я задумав?
Ріст Скруджа 75 см. Витягнувшись у весь зріст, він спить під ковдрою, довжина якої 55 см. Скільки сантиметрів ковдри не вистачає Скруджу?
6. Підсумок уроку.
- Молодці! Ви справжні мандрівники: розумні, сміливі, активні, здібні. На згадку про нашу подорож Скрудж дарує нам касету з його мультфільмами, які ми переглянемо пізніше в позакласний час. Ми повертаємося додому, наша подорож закінчилась. Порахуйте, скільки всього морозива ви з'їли піл час нашої подорожі.
(Визначаємо переможців, батьківський комітет пригощає учнів справжнім морозивом).