Урок математики 4 клас Тема: Утворення, називання і читання чотирицифрових чисел у межах 2000. Розв’язування задач. Мета: ознайомити учнів з утворенням, назвою і читанням чотирициф¬рових чисел у межах 2000; повторити способи позатабличного множення двоцифрових чисел на одноцифрове число; розвивати вміння розв'язувати задачі, які містять збільшення (зменшення) числа у кілька разів і на декілька одиниць; вдосконалювати обчислювальні навички; виховувати любов до рідного краю, охайність, організованість.
Обладнання. Мультимедійне обладнання, презентація. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Хід уроку. ( Тема Слайд 1)
І. Організація класу до уроку. - Діти, всі готові до уроку? Сідайте. У нас сьогодні ніби свято. Гостей зібралося багато. Ану ж на них ви подивіться. Й веселенько усміхніться. Діти: Добрий день вам, добрі люди! Хай вам щастя завжди буде. Не на день і не на рік – А на довгий – довгий вік. ІІ варіант: - Любі учні! У наш клас завітали гості щирі. Привітаймо в добрий час гостей посмішкою й миром: Ми вам раді, люди добрі, І вітаєм щиро вас, Та запрошуєм ласкаво На урок в четвертий клас. 2. Мотивація навчальної діяльності: - Математика - це цариця наук. Вона присутня повсюди: у повсякденному житті, у поезії, музиці, архітектурі, історії та географії. Сьогодні за допомогою математичних знань ми дізнаємося багато нового та цікавого про чудове місто України. А яке саме – дізнаємося, розв’язавши приклади . ( Слайд 2) - 4 клика - Молодці! - Наш урок – це маленька екскурсія по Києву. Ми не тільки познайомимося з його історією, але й дізнаємося як утворюються , називаються й читаються чотирицифрові числа, будемо розв’язувати задачі та приклади, працювати з геометричним матеріалом.
3. Усний рахунок - А зараз ми з вами проведемо розумову розминку і дізнаємося багато цікавого про Київ. (Слайд 3) Як і кожне місто, Київ має свою емблему - герб. Перший герб був створений в 15 столітті, а 230 років тому Київ отримав новий герб з зображенням архангела Михаїла.
- Полічіть від 15 до 23; від 95 до 109; від 993 до 1000 - Розкажіть про число 230. ( 2 сот., 3 дес., 0 од.; трицифрове; парне; можна розкласти на три доданки: 200+30+0) - Назвіть сусідів числа 230; 325; 400; 699;
- А яка найбільша річка України протікає в Києві? - Дніпро вважається річкою трьох народів, бо протікає не лише через Україну, а й Росію та Білорусію. Греки називали Дніпро Борисфеном, а ми , слов’яни, Славутою.
- Знайдіть суму чисел 300 і 100 ( 400) - Саме така найменша ширина Дніпра в межах Києва. - Знайдіть різницю чисел 750 і 150 (600) - Це найбільша ширина Дніпра в межах Києва. - Скільки сантиметрів в 9м 8дм 1 см? (981см) - Саме така протяжність Дніпра, але в кілометрах на території України. - Знайдіть добуток чисел 2 і 3 (6) - Саме така глибина Дніпра в наймілкішому місці.
(Слайд 4) - Перед вами зображення Києво-Печерської лаври. Це найдавніший храм міста. В ньому захоронено 117 святих-ченців. Вони мешкали у печерах, підземних келіях.
- Доповніть числа, які ви бачите, до 117.
100 50 17 90 117 80 110 - Як можна назвати числа 50, 80, 100, 90? (круглі) - Які числа зайві? Чому? (17, 117)
4. Хвилинка каліграфії - А зараз відкриємо зошити, покладемо їх під нахилом та проведемо хвилинку каліграфії. - У 988 році київський князь Володимир хрестив Київську Русь. На честь князя над Дніпром споруджено ось такий пам’ятник. (Слайд 5) - Пропишіть рядок цифр 9,8,8, повторюючи закономірність. - Згадаємо, що цифри ми пишемо охайно, без виправлень, каліграфічно. - Які трицифрові числа можна скласти з цифр 9 та 8? (записати каліграфічно на дошці) - Підкресліть однією лінією найбільше трицифрове число; двома лініями – найменше. 5. Робота над темою. - Сьогодні ми починаємо знайомство з «Багатозначними числами». На першій сходинці живуть чотирицифрові числа.
Сьогодні на уроці ми почнемо знайомство саме з ними. Але спочатку: - Полічіть одиницями до 10. Що утворюють 10 одиниць? (1 десяток) - Полічіть десятками до 10 десятків. Що утворюють 10 десятків?( 1 сотню) - Полічіть сотнями до 10 сотень. Що утворюють 10 сотень? (1 тисячу) - Ми вміємо називати, читати і записувати числа до 1000. Однак є числа, більші від 1000. Якщо до тисячі додати одиницю, то отримаємо число тисяча один. За числом тисяча один йде число тисяча два, а потім — тисяча три, тисяча чотири, тисяча п 'ять і т. д.
- Розгляньте мал. (с.16, № 109 підручника) (Слайд 6) - Скажіть, яке число тут зображено за допомогою пучків з паличок і окремих паличок? ( У найбільшому пучку одна тисяча паличок. (Число тисяча двісті тридцять два.)) - Так, це число тисяча двісті тридцять два. - У ньому одна тисяча, дві сотні, три десятки і дві одиниці. - Це чотирицифрове число. - У чотирицифровому числі, крім розрядів одиниць, десятків і сотень, є ще розряд тисяч.
- Розгляньмо запис чотирицифрових чисел у нумераційній таблиці (с.17 підр.) (Слайд 7)
- Прочитаймо ці числа. Числа починаємо читати з розряду тисяч. (Учитель читає числа, записані в таблиці, а потім пропонує учням прочитати їх повторно.)
- А зараз навчимося записувати чотирицифрові числа. Їх починають записувати з розряду тисяч, тобто в такому ж порядку, як і читають.
- Наприклад, число 1348 так і записують 1348.
- Запишіть числа : 1897, 1903, 1400, 1040.
- Із скількох цифр складаються чотирицифрові числа? (Чотирьох)
6. Дидактична гра «Оплески» (До дошки виходять 4 учні: розряди тисяч, сотень, десятків, одиниць. Хтось із дітей називає чотирицифрове число. Кожен з учнів біля дошки повинен зробити по черзі стільки оплесків, скільки в розряді одиниць)
7. Робота в группах - Попрацюємо в групах. У вас на столах картки із завданням. Напишіть в клітинках чотирицифрове число, назва якого складається з певної кількості слів: одного, двох, трьох, чотирьох.
з одного слова з двох слів з трьох слів з чотирьох слів
8. Фізкультхвилинка. (Слайд 8) Ми по Києву гуляєм Фізкультхвилинку починаєм Справа – Лавра, тут – Хрещатик, А внизу – Дніпро.
В синім небі сонце сяє І за нами промовляє: Раз, два, три, чотири, п’ять Будем дружніми зростать. На «відмінно» будем вчитись І ніколи не лінитись. 7. Робота з підручником. а) Закріплення та осмислення знань. - А зараз ми попрацюємо з підручником. Відкрийте його на с. 17, № 111 (усно, ланцюжком) - Якщо ми додаємо до числа 1, то отримуємо …наступне число. - Якщо ми віднімаємо від числа 1, то отримуємо …попереднє число.
б) Розвиток математичних умінь.
1. Приклади № 112- обчислити добутки, користуючись правилом множення суми на число або переставною властивістю множення ( 4 пр. – колект.; 2 пр. – сам.) - Яким заканом множення ми скористалися?
2. Задача № 113 ( колект.)
- Прочитайте умову задачі. - Про кого розповідається в задачі? - В яких класах навчалися учні? - Який журнал передплатили учні? - Скільки учнів 1 класу передплатили журнал? - А 2 класу? - Що відомо про учнів 3 класу, котрі передплатили журнал? - Яке запитання задачі? - Чи зможемо ми зразу дати відповідь на запитання задачі? - Що треба знати, щоб відповісти на питання задачі?
- Складемо план розв’язування задачі: - Про що дізнаємося в 1 дії? 2 дії? 3 дії? - Запишемо умову задачі коротко. - Які головні слова?
- Продовжимо подорож по місту Києву. - Як називається головна вулиця Києва? - Сьогодні Хрещатик красива і сучасна вулиця. А колись на місці Хрещатика була Хрещата долина. Російський поет-мандрівник В.Ізмайлов більш ніж 200 років тому писав, що вулиці Хрещатика вимощені, майже не було кам’яних будинків, і називав це місце селищем, а не містом. - А зараз ми уявимо, що мандруємо Хрещатиком і розв’яжемо задачу:
3. Задача № 114 ( умова на слайд 9), колективно розібрати, самостійно записати розв’язання. За 1 год Кількість годин Відстань Велосипедист 12 км 2 год Однакова Турист ? 6 год - Про кого розповідається в задачі? - Скільки км проїжджає велосипедист за 1 год? - Скільки год він був в дорозі? - Знаючи, скільки км проїжджає велосипедист за 1 год і скільки годин він був в дорозі, про що можна дізнатися? - Що нам відомо про відстань велосипедиста та туриста? - Значить, знаючи відстань, що проїхав турист і скільки год він був у дорозі, зможемо дати відповідь на запитання задачі?
4. Задача № 115* (усно), скласти вираз.
8. Робота з геометричним матеріалом.( Слайд10, 11) - Порахуйте, скільки трикутників.
9. Підсумок уроку. «Мікрофон». - Яким містом ми сьогодні подорожували? - Що цікавого ви запам’ятали? - Чого навчилися на уроці? 10. Домашнє завдання: с. 17 № 116.