Основи здоров’я урок 21. Тема: Безпека в природному середовищі. Природні лиха. Землетрус. Повінь Мета: вчити: - ознаки небезпечних природних ситуацій та їхні назви; - правила поведінки в умовах надзвичайних ситуацій; розвивати: - розпізнавання природних лих за їх ознаками; виховувати: - емоційно вольові якості особистості у разі екстремальних дій у надзвичайних ситуаціях. І Організація класу Вправа «Промінець любові» (див. урок 15) II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Визначення теми й завдань уроку Слухання інформації про наслідки надзвичайних ситуацій, спричинених природними лихами. (Під час інформації доцільно звертатись до плакатів із зоб¬раженням стихійних лих). -Землетруси можуть продовжуватись від декількох секунд до декількох діб. Вони наносять великі матеріальні збитки і забира¬ють життя у тисяч людей. Так, наприклад, у результаті землетрусу інтенсивністю 8 балів за шкалою Ріхтера 21 червня 1990 р. н;і півночі Ірану загинуло більше 50 тис. чоловік і близько 1 млн чоловік отримали травми і залишились без житла. -Повені можуть супроводжуватись пожежами внаслідок об¬ривів електричних кабелів і проводів, через нерівномірну просадку ґрунту під опорами ліній електричних передач. III. Вивчення нового матеріалу 1. Розповідь вчителя про стихійні лиха. *3суви можуть руйнувати населені пункти, знищувати сіль¬ськогосподарські угіддя, створювати небезпеку для трубопроводів, ліній зв'язку, електропередач тощо. Крім того, вони мо¬жуть перегородити долину, створити завальне озеро і сприяти утворенню паводків. Наприклад, у 1911 р. на Памірі сильний землетрус викликав гігантський зсув. Сповзло біля 2,5 млрд м3 гірської породи. Був завалений кишлак Усой з його 54 жителя¬ми. Зсув перегородив долину річки Мургаб і створив завальне озеро, яке затопило кишлак Сараз. Висота цієї природної дам¬би досягла 300 м, максимальна глибина озера - 284 м, довжи¬на - 53 км. ^Наслідки селів бувають катастрофічні. Так, 8 липня 1921 р, о 21 годині на місто Алма~Ата з боку гір обвалилася маса землі, мулу, каміння, снігу, піску, яку підганяв могутній водний потік.; Цим потоком були знесені дачні споруди, що розташувались біля підніжжя гори разом з людьми, тваринами та фруктовими сада¬ми. Страшний потік увірвався в місто, перетворив його вулиці і бурхливі ріки з крутими берегами зі зруйнованих будинків. *Снігові лавини наносять великої шкоди і можуть стати причиною загибелі людей. Так, 18 липня 1980 р. на шпилі Леніна на Памірі в результаті землетрусу і сходу зі схилу великої снігової лавини був знесений табір альпіністів, який розташовувався на висоті 5300 м. Загинуло 40 чоловік. *...лісові пожежі у Західному Сибіру в 1913 р. за літо зни-І щили біля 15 млн га лісу. Влітку 1921 р. при сильній засусі та ураганних вітрах пожежами було знищено біля 200 тис. га дуже цінної марійської сосни. *...у грудні 1944 р. в 300 милях на схід від острова Лусон! (Філіпіни) кораблі 3-го флоту США опинились у районі поблиЛ зу центру тайфуна. В результаті 3 есмінця затонуло, 28 інших кораблів отримали пошкодження, 146 літаків на авіаносцях і 19 гідролітаків на лінкорах та крейсерах були розбиті, пошкод-; жені й змиті за борт, загинуло більше 800 чоловік. Так, від ураганних вітрів небувалої сили і гігантських хвиль, Що обвалились 13 листопада 1970 р. на прибережні райони Схід¬ного Пакистану, постраждало біля 10 млн чоловік, у тому числі приблизно 0,5 млн чоловік загинуло та зникло без вісті. (За О.В. Гнатюком) 2. Визначення ознак стихійних лих. Робота з таблицею. Стихійні лиха
Назва СТИХІЙНОГО лиха Ознаки стихійного лиха Причини виникнення і 1 Наслідки 1 2 3 4 Землетрус Сильні коливан¬ня земної кори Вулкани, тек¬тонічні причини Руйнування будівель, спо¬руд, людські жертви Повінь Значне затоплен¬ня місцевості Підйом води в озері, річці, водо¬сховищі (весняне танення снігу, зливи, затори льоду на річках) Великі ма¬теріальні збитки, люд¬ські жертви зсуви Ковзаючі перемі¬щення мас гірсь¬ких порід вниз по схилу (бува¬ють зсуви-пото-ки, коли твердий матеріал змі¬шується з водою) Порушення рів¬новаги з різних причин: підмив порід водою, послаблення міц¬ності порід Катастрофи, людські жертви снігові лавини зсуви) Ковзаючі пере¬міщення сні¬гових мас по схилу. Суміш кристаликів сні¬гу та повітря Велика сила снігу Катастрофи, людські жертви 1 2 3 і Селі Раптові паводки з дуже великою концентрацією мінеральних частин, камін¬ня й уламків гірських порід. Можуть бу¬ти грязьові, грязьокам'яні, водокам'яні Зливні опади, інтенсивне танен¬ня снігу, прорив завальних озер, обвали, зсуви, землетруси Руйнування ] будівель, спов руд, людськії жертви Ураган Вітер силою 12 балів за шкалою Бофорта, швид¬кість перевищує 32,6 м/с (117,3 км/год) Руйнує спо¬руди, лінії зв'язку, елек« тропередач, пошкоджує транспортні комунікації, 1 лаімає і види*! рає з корін¬ням дерева, на морі руй¬нує і затоп¬лює кораблі Пожежі Неконтрольо-ваний процес горіння Необережне по¬водження з вог¬нем; порушення правил пожежної безпеки, грозові розряди, само¬займання сухої трави та торфу Знищення матеріальних цінностей, загибель людей 1 Фізкультхвилинка Встаньте діти, посміхніться, Землі нашій поклоніться За щасливий день вчорашній, І до сонця потягніться. В різні боки нахиліться. Веретеном покрутіться. Раз присядьте, два присядьте. І за парти тихо сядьте. (М.М. Байрачна) IV. Закріплення вивченого матеріалу 1. Наведення прикладів природних лих. Зошит з основ здоров'я, с. 51, завд. 113. 2. Обговорення ситуативних малюнків. Зошит з основ здоров'я, с. 51, завд. 114. 3. З'єднання назви природного лиха з його описом» Зошит з основ здоров'я, с. 52, завд. 115. 4. Складання правил поведінки під час стихійних лих. Зошит з основ здоров'я, с. 52, завд. 116. V. Узагальнення та систематизація знань 1. Послухайте вірш В. Бутрім «Лісова криниця». Як його . і міст пов'язаний з темою нашого уроку? Лісова криниця Колись у лісі був ставок – Криниця лісова. Поїла звірів і пташок Вода його жива. • Та, кажуть люди, від добра Не довго до біди. Прийшла до лісу дітвора, Побігла до води. Хтось, камінці жбурлявши, гравсь, Хтось черевик знайшов, У воду кинув і сміявсь, Як той на дно пішов. В криницю падали гілки, Якийсь протрухлий пень, Всілякий мотлох і пляшки... То був жорстокий день. Як вона плакала тоді! І з нею разом - ліс. Але в забрудненій воді Не видно було сліз. Минув той день, та - не біда. Були і інші дні. Вже нежива була вода: Смітник чорнів на дні. Колись зелені береги Тепер були брудні. Пташки літали навкруги Зажурені, сумні. Тепер вона вже заросла, Красуня лісова. Колись, розказують, була У ній вода жива...