Хата моя, біла хата Відкритий урок з курсу « Я і Україна » та малювання в 2-Б класі вчителя НВО №1 Росецької Тетяни Михайлівни
Хмельницький 2011р.
УРОК Дата______________ Тема. Подорож у давню українську хату. Мета: збагатити знання учнів про культуру та традиційні заняття українців, продовжити формувати поняття про народні промисли українського народу; про українські обереги, українські оселі та старовинні хатні речі. Ознайомити учнів з елементами народних розписів в Україні; вчити дітей виконувати посильні композиції на основі перегляду творів майстрів українського народного розпису. Роз¬вивати навички розпису пензлем (способом примокування), творчу уяву та художні здібності. Виховувати бажання берегти, примножувати та передавати багатовікові традиції свого народу, любов до творів декоративно–прикладного мистецтва. Обладнання: мультимедійний фільм із зображенням речей, які виготовляли українські майстри у стародавні часи (або самі речі), та їхні сучасні аналоги; слайди до виступів, мультимедійний урок малювання в 2 класі, фарби, пензлі, альбоми, малюнки, ілюстрації із зображенням елементів на¬стінного розпису традиційного українського житла.; пазли по темі та роздаткові картки. Хід уроку І. Організаційний момент. Перерва закінчилась, діти, Всі зібрались на урок. Тож дозвольте розпочати, Кличе в подорож дзвінок. Наших гостей привітаєм І девіз свій пригадаєм: СЛАЙД 1 Девіз уроку Думати—швидко, Відповідати—чітко, Працювати—дружно, Запам’ятовувати—міцно. ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ СЛАЙД 2,3 Бліцопитування. – Як називається наша держава? – Хто запам'ятав, скільки областей нараховується у нашій країні? – Які області запам'ятали? -- Як називається наша область? -- Що таке Батьківщина і батьківщина? -- Хто такий «патріот»? СЛАЙД 4 -- Як називається наше місто? -- Назвіть головну вулицю нашого міста. -- На якій вулиці знаходиться наш комплекс? -- Як називається річка, що протікає у нас в місті? -- Продовж прислів’я: Наша слава-…(українська держава.) Козацькому роду-…(нема переводу.) Людина без рідної землі як…(соловей без гнізда.) ІII. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СЛАЙД 5 Сьогодні, продовжуючи розмову про нашу країну, ми ознайомимось з українською оселею, якою вона була в давнину, її оздобленням, з культурно-історичними особливостями українського побуту, з поняттям про обереги. СЛАЙД 6 Все для мене тут рідне: Стіни—білі, як сніг, і віконце привітне, І дубовий поріг, і ряденця строкаті, Й рушники на стіні, навіть дим в білій хаті Рідно пахне мені. Іван Гнатюк ІУ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ СЛАЙД 7 1. Бесіда. – Якими ремеслами займалися українці в давні часи? – Із яких матеріалів майстри виготовляли свої вироби? – У кого з вас удома є вироби народних майстрів? Які? Як вони потрапили до вашого дому? 2. Розповідь про народні промисли України. Перегляд фрагменту уроку малювання 2 клас № 21 (4 крок) – Які з виробів можна зараз зустріти на прилавках магазинів, на базарі чи ярмарку? – Чи можна з цього зробити висновок, що народні ремесла живі й донині? Які саме? V. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ СЛАЙД 8 1. Розповідь учителя. Здавна українську землю населяли працьовиті й творчі люди, справжні знавці своєї справи. Деякі з ремесел, сягають у дуже далеке минуле. Про це свідчать археологічні дослідження. Великим творінням рук людських були і є людські оселі. Батьківська хата входить в життя кожної людини як щось найсвятіше, найтепліше. З давних-давен хата—символ родинного вогнища, де зберігаються кращі традиції, що потім переходять у спадок дітям. Давайте ж послухаємо наших учнів-пошуковців. 2. Розповіді учнів-пошуковців. І група. СЛАЙД 9 1. НАШІ ОБЕРЕГИ 1) Земля — берегиня* всього роду люд¬ського. Вона нас годує, одягає, напуває. Грудочку землі люди здавна беруть із собою в далеку подорож на спомин про рідний край. 2) Максим Рильський «ЗЕМЛІ» Зелена земле, що мене зростила й розуму навчила! За цвіт, за плід, за все земне тобі спасибі, мати мила!.. СЛАЙД 10 3) Головною берегинею родини є мати. Берегиня — це й наша оселя, усе, що в ній є: хатні речі, родина, пісня. П і ч-м а т и — головна в хаті бере¬гиня, бо хліб народжує. Хліб — оберіг родини, він — святий. СЛАЙД 11 Розгадай ребус: СЛАЙД 12 4) Вишиті рушники в помешканні — обереги від усього злого, що може потрапити в дім через двері чи вікна. Сорочка, вишита й подарована на добро, на хороше життя, також оберіга¬тиме людину. її вишивають і дарують не будь-кому, а найближчій, найріднішій людині. Назвіть обереги своєї домівки. СЛАЙД 13, 14 5) Лелеки на стрісі стережуть родинне вогнище, приносять щастя. Кущ калини* під вікном оберігає затишок і благополуччя. Пучок калини над дверима в хаті, біля образу, — оберіг від усього злого. А ще — криниця, часник, посвя¬чені вербові гілочки і трави. Всього й не перелічиш... СЛАЙД 15 6) --Про які обереги ви дізналися? Розкажіть. Закінчи прислів'я і поясни їхній зміст. Добра мати до своїх дітей, а земля — до всіх ... . Землю гріх ображати, бо вона — наша ... . ІІ група СЛАЙД 16 7) ПЕЧУ, ПЕЧУ ХЛІБЧИК Піч служить українському селянинові тричі: для опалення житла і як тепле спальне місце, для приготування їжі, ви¬пікання хліба. До неї завжди ставились як до священного предмета, тримали в чистоті. Під піччю звичайно стоять предмети домашнього вжитку: діжа*, масниця*, горщики*. СЛАЙД 17 8) Прислів'я В лінивого піч до плечей пристала. Скоромовка На печі, на печі смачні та гарячі пшеничні калачі*. Хочеш їсти калачі — не сиди на печі. Смішинка Ой піч, моя піч! Коли б я на тобі, а ти на коні — славний би козак* був із мене. СЛАЙД 18 9) СТАРОВИННІ ХАТНІ РЕЧІ З давніх-давен в Україні найпоши¬реніший хатній посуд — це глиняні глечики*, горщики, макітри*, миски, дерев'яні ложки. СЛАЙД 19 Ось подивіться, які цікаві старовинні речі я побачив у нашій шкільній бібліотеці. Загляньте туди і ви у вільний час. 10) Гра «Горщики» (Записала Марійка Підгірянка) Діти стають у коло. Це — «продавці». Перед кожною дитиною встає ще одна. Вона й буде «горщиком». Приходить «покупець» — «гор¬щики» купувати. Зупиняється біля однієї пари. Покупець. Продайте мені горщик! Продавець. Добре, скільки дасте? Покупець. (Називає ціну.) Продавець. Хай буде! Потім вони перебивають руки й розбіга¬ються в різні боки. Хто швидше добіжить до «горщика», той стане коло нього, а інший буде «покупцем». 11) Фізкультхвилинка. Дівчатка співають «Вийди, вийди , сонечко» Хлопчики півають «Іди, іди, дощику». УІ. ПОДОРОЖ У ДАВНЮ УКРАЇНСЬКУ ХАТУ ІІІ група СЛАЙД 20 А) Батьківська хата — це родинне вог¬нище*. Звідси ми мандруємо в широкий світ з піснею, повчанням. Дідусеві казки, бабусині вишиванки* ведуть кожну люди¬ну до рідної хати. У цій хаті були перші радощі, клопоти. У ній пахло зіллям*, хлібом*, молоком. Б) Хата — сільський одноповерховий будинок. Українська хата поділена на три частини: сіни, світлиця, комора. Сіни — невеличка вхідна кімната. Світлиця — чиста, світла, парадна кімната в хаті. Комора — приміщення або окрема будова, призначена для зберігання про¬дуктів, а також деяких речей побутового чи господарського вжитку. В) БУДІВНИЦТВО ХАТИ У давнину люди будували хату з глини чи дерева вікнами до сонця. Збиралися родина*, сусіди, щоб допомогти. Та головним вважалося обрати добре місце для хати. За звичаєм*, на чотирьох кутах майбутньої оселі клали по хлібині і трохи дрібних грошей, щоб щасливо жи¬лося. Г) Коли будівництво помешкання* було закінчено, обов'язково плели вінок з квітів і ставили в хаті. А як входили вперше до хати, то брали із собою хліб, скатертину*, рушник*. За охоронців дому вважали ластівку, чорногуза*. СЛАЙД 21 Д) СВІТЛИЦЯ Якщо з сіней увійти до світлиці, то з одного боку можна побачити велику піч. За піччю — дерев'яний поміст (піл) для спання або ліжко. Під ним зберігалися хатні речі. Над полом вішали колиску* для дітей. Там ще були жердки*, на яких висів одяг. Е) З другого боку входу до світлиці ви¬сить на стіні мисник*, тобто відкриті по¬лиці для святкового посуду. Навпроти входу, під стіною, прикрі¬плено лавку*. Друга лавка є навпроти полу. Дерев'яну лаву біля столу прикрашали домотканними ряднами, килимами*. До¬лівка* у помешканні завжди була глиня¬ною. СЛАЙД 22,23 Є) В куті, де сходяться лавки, — найпочесніше місце — покуть*. Там стояли стіл, ослін (переносна лавка). У покуті ві¬шали ікони*. Ікони прикрашали вишиваними руш¬никами. Стіл застеляли скатертиною. На неї клали хліб і накривали теж вишива-ним рушником. СЛАЙД 24 Ж) У кожній оселі обов'язково була скри¬ня, де зберігали одяг та інші речі. Між дверима і піччю стояли кочерга*, рогач*, коцюба* і хлібна лопата*, а коло мисника — віник, відро з водою. Посеред хати на сволоці* висіла скляна лампа. СЛАЙД 25 З) Колись пучки цілющих квітів і зілля клали на покуті біля ікон. У травах купа¬ли немовлят*. Від квітів, покладених у подушечки, приємного запаху набували речі у бабусиній скрині. МУЛЬТИМЕДІА Чудова хата ур.21 крок 3
VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ Й ОСМИСЛЕННЯ ЗНАНЬ 1. Збери пазли. 2. Підберіть потрібні картки до вашого малюнка: а) хатні речі; б) хата, обійстя; в) український стіл.
УІІІ.Малювання української хати. Мультим. Урок 21 крок 5
СЛАЙД 26 ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Удома складіть невеличку розповідь про свою домівку, домівку бабусь чи дідусів. Намалюйте ілюстрацію до неї або підберіть фотографії. Дізнайтесь у дорослих, якими народними промислами займалися у вашій родині давнину, які з них збереглися до наших днів.
Х. ПІДСУМОК УРОКУ СЛАЙД 27 1. Підсумкова бесіда. – Про що йшлося на уроці? – Що нового, цікавого ви дізналися? – Яка зі складових української оселі зацікавила вас найбільше? Чому? – Про що ще ви хотіли б дізнатися? 2. Вірш М.Хоросницької «Моя Україна» МУЛЬТИМЕДІЙНИЙ ФІЛЬМ «ГІМН УКРАЇНИ». Діалог вчитель-учениця --Моя Україна—широкі простори: Поля і левади, долини і гори… Молитва і пісня, і слово натхненне,-- З чого почалась Україна для мене?.. Чи з пісні цієї, що в небо злітає, Чи з рідної мови, що звуками грає, А чи з Отче нашу, що мати навчає?..
--Із пісні, дитино, що в небо злітає, І з рідної мови, що звуками грає, З тієї молитви, що мати навчає, Твоя Україна себе починає.