Я і Україна Тема. Як зимують птахи і звірі. Мета. Встановити взаємозв’язки між змінами в неживій і живій природі; формувати вміння порівнювати за істотними ознаками тварин, їхній спосіб життя,харчування з настанням зими; розвивати вміння спостерігати за птахами, що зимують; узагальнювати; виховувати дбайливе ставлення до птахів, звірів. Обладнання: аплікації, картини з життя тварин, годівнички, ІКТ. Хід уроку І Організаційна частина ІІ Перевірка д/з Диктант «Так чи ні» ( діти ставлять + або -) • Зимові місяці: грудень, січень, лютий. Так чи ні? • Зимові опади:сніг, іній. Так чи ні? • Рослини взимку ростуть. Так чи ні? • Терен, шипшина і горобина стають смачнішими після перших морозів. Так чи ні? • У морозну погоду сніг рипить під ногами. Так чи ні? • Перелітні птахи відлітають у теплі краї тому, що люблять мандрувати. Так чи ні? • Ялинка, сосна завжди зелені. Так чи ні? • Дерева вкрилися інеєм – буде тепло. Так чи ні? ІІІ Хвилинка календарика Грудень Як художник змалював перший місяць зими? Чому у народі грудень називають «студень, студений», «хмурень», «мостовик». Що відбувається в грудні з водою в річках? Які свята святкують у грудні? Якщо ліс шумить – на відлигу. Снігурі прилетіли у грудні – зима буде сувора. ( Синоптик аналізує погоду за підказкою з демонстраційної дошки – день, число, місяць, температура, вітер, опади, стан неба) IV Оголошення теми і мети уроку • Іноді зима прекрасна. Легкий мороз, пухнастий сніг, сріблястий іній прикрашає дерева. Діти весело катаються на лижах і санчатах. А іноді – дмухне зима холодом, завіє хуртовиною, закрутить завією, мороз наче тріщить. Замовкають пташки. Ховаються в теплих житлах люди. Страшенно холодно. Але не про примхи зими сьогодні піде розмова. Сьогодні ми дізнаємось про те, як зимують птахи і звірі • Очікування Цей урок навчить мене… ( любити природу, спостерігати за зимуючими птахами,розуміти проблеми тварин взимку,дізнатися багато цікавого з життя тварин, знаходити взаємозв’язок між змінами в живій і неживій природі) V. Вивчення нового матеріалу. Для того, щоб дізнатись про зимівлю пташок сі звірів треба потрапити до лісу. Як ви вважаєте гарно зараз у лісі? Я запрошую вас в уявну подорож до казкового лісу. 1. Слухання запису співу пташок. Що за голоси ви чуєте у лісі? Чи буває так у природі? Зима,сніг,мороз і пташине щебетання? Які птахи не залишають нас взимку? (зимуючі птахи) Хто відлітає у вирій? Яка основна причина змушує птахів залишати оселю, своє місце?. (День стає коротшим. Організму птаха не вистачає променів сонця) 2. Розповідь про пташок В лісі нам зустрілись три пташечки горобець,синичка, шишкарик. Розкажіть, що ви знаєте про цих пташок. 3. Зустріч з загадковим хлопчиком. Сьогодні, коли я йшла на роботу, підслухала розмову двох горобчиків. Вони розповідали, що у нашому класі на уроці присутній якийсь загадковий хлопчик. Хто ж він такий? Виходить хлопчик з годівничкою - Я – володар птахів. Захочу – птахи самі прилетять до мене. Захочу – прилетять снігурі й горобці. Захочу – з’являться гості з півночі: снігурі та омелюхи. - Можливо ти чарівник. - Ні, я не чарівник. Я не шепочу таємничих заклинань. І у мене немає чарівної палички. Зате у мене є чарівна хатка. На вигляд – проста хатка, та у ній чарівна сила. - Цікаво, що ж це за хатка? - Ну гаразд, я відкрию свій секрет(показує годівничку). І до вас, варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння у годівничку і виставити на вікно або повісити на дерево. І вона стане чарівною хаткою. До неї одразу ж прилетять птахи. - Спасибі тобі, хлопчику, за таку цікаву пораду. Ми обов’язково скористаємось нею і зимуючі птахи будуть нашими постійними гостями. 4.Робота у групах А зараз ми виконаємо завдання: посадимо птахів до годівничок. ( У кожній групі стоїть годівничка). Але будьте уважні. Подумайте, які птахи зимуючі, а які перелітні. Виберіть тільки зимуючих. ( Робота в групах ) I Група – ластівка, горобець, голуб, зозуля, дятел, омелюх. II Група – журавель, синичка, жайворонок, сорока, снігур. III Група – зяблик, лелека, ворона, галка, соловей, дятел. IV Група – шпак, горобець, ластівка, омелюх, голуб. V Група - журавель, синичка, жайворонок, сорока, снігур 5 Робота з підручником. С. 94 Чим можна підгодовувати пташок взимку? VI Фізкультхвилинка 6 Звірі Багато клопоту завдає зима не тільки птахам , а й звірам. Тому вони змушені якось рятуватись від голоду і холоду. а) сліди звірів Подивіться яких звірів можна зустріти в зимовому лісі. Хто знає чиї це сліди? б) розповідь лисички,білочки,зайця,вовка (діти одягнені в костюми) в) розповідь вчителя Чому взимку ми не зустрінемо в лісі їжачка,ведмедя,борсука? VII. Підсумок уроку.
• Робота в зошиті. с. 16 • Робота в малих групах «Впізнай тваринку»
У ……….. немає ні нори, ні гнізда. Він ховається то під кущем, то в ярочку виспиться. Інколи ямку в снігу викопає — там і заночує. Шуба у……….. тепла, біла. Вдень ………. спить, а вночі виходить на полювання. Їсть молоді гілочки дерев, кущів. Інколи в село Завітає до стогу сіна.
………… живе у дуплі дерева — у гнізді, яке будує з хмизу та гілок. У ньому тепло і затишно. А якщо великий мороз, то ………… згортається клубочком, вкри- вається пухнастим хвостом і спить. Головна їжа у ………. в коморі — жолуді, горіхи, сушені гриби. Шубка у …………… взимку сіра.
…………. старанно готує барліг під корінням дерев або в сушняку. Бурий ……….. — всеїдна тварина. Він любить ласувати корінцями, ягодами, дрібними тва- ринками. Взимку йому не знайти такої їжі. До зими у …………… відкладається багато жиру під шкірою і вони залягають в сплячку.
Пізно восени, коли промерзає грунт і зменшується кількість кормів, …………. зариваються в опале листя і згортаються у неміцний клубок та сплять аж до березня. У цей час у них дуже сповільнюється дихання, знижується температура тіла, серце робить лише кілька ударів за хвилину. Під час сплячки ………….. не живляться, а живуть завдяки жиру, відкладеному в тілі восени. Чи існують взаємозв’язок між змінами в неживій та живій природі? • Рефлексія Дізналися… Запам*ятали… Чи існує взаємозв’язок між змінами в неживій та живій природі? VIII Д/з Насушити крихт білого хліба, разом з батьками зробити годівнички. Відшукати цікавий матеріал про зимівлю тварин. Презентация1