Тема : Вода у природі. Властивості і стани води. Мета. Формувати уявлення про воду: три стани води, властивості води- рідини, розвивати вміння аналізувати і робити висновки. Розвивати вміння аналізувати природні явища, робити висновки; виховувати бажання економно використо¬вувати воду. Обладнання. Склянки з водою і молоком, ложка . Хід уроку I. Організаційний момент. 1) Хвилинка спостережень. — Яка зараз пора року? — Який місяць? — Що ви можете сказати про стан неба? — Яка сьогодні температура? — Чи є надворі вітер? II. Актуалізація опорних знань. 1) Гра «Жива і нежива природа» III. Повідомлення теми і завдань уроку. 1) Розгадування кросворда — Якщо ви відгадаєте кросворд, то дізнаєтесь, без чого немає життя на Землі. 1. Назвіть корисну копалину чорного кольору, тверду ,горючу, яку використовують для опалення (вугілля) 2. Ця корисна копалина сипуча , не горить, буває жовтого і білого кольорів. Її використовують на будівництві.(пісок) 3. Тверда, біла, кожного дня користуємось в школі.А де ще застосовують?(крейда) 4. Назвіть корисну копалину, яка прозора , горюча, газоподібна. (газ) — На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь про те, де на Землі знаходить¬ся вода, у яких станах і які властивості має вода. — Де зустрічається вода? — Вода є в повітрі, грунті, під землею, у горах. Більшу частину поверхні Землі займає вода. Це річки, озера, ставки, моря і океани. — Чи міститься вода у рослинах? Як ви думаєте? — Чи є вода в організмі людини і тварини? — Отже, вода є в кожній живій істоті. Де немає води, там немає життя. Без води життя на Землі неможливе.
IV. Вивчення нового матеріалу. 1. Властивості води Проведення бесіди та дослідів, у ході яких на основі спостережень учні усвідомлюють властивості води. Проводячи досліди, кожну властивість учні записують у схему в зошиті.
Дослід 1. Учитель показує воду у склянці і запитує, чим вода відрізняється від каменя. Учні відповідають, що камінець твердий, його можна взяти в руку, покласти на стіл, кинути. Від цього він не змінить своєї форми. — Чи має вода яку-небудь форму? Чи можна її покласти на стіл, як камінь? Вчитель наливає воду у склянку.(Ні, вода потече, розіллється, вона рідка.) Висновок: вода (як і інші рідини) легко змінює свою форму, набираючи форми посудини, в якій знаходиться. не має форми
Дослід 2. У склянку з водою опустіть ложку. Чи добре її видно? Висновок: Вода прозора. прозора - Чому в акваріумі добре видно рибок, рослини, пісок?
Дослід 3. Які ще рідини, крім води, ви знаєте? Подивіться, чи має вода колір. — Порівняйте воду з молоком. Висновок: Вода — прозора, безбарвна. прозора Дослід 4. Визначте, чи має вона запах. Учитель відкриває пляшечки з одеколоном, бензином і водою. Учні нюхають їх, переконуються, що деякі рідини мають запах, а чиста вода запаху не має. Висновок: Без запаху) без запаху
2. Фізкультхвилинка. 3. Три стани води. Бесіда з елементами розповіді. — А чи може бути вода твердою? Послухайте загадки. Росте вона вниз головою. Не літом, а зимою. А сонце її припече, заплаче вона, потече. (Бурулька)
Прозорий, як скло, та не вставиш у вікно. (Лід)
Білий, а не цукор, не має ніг, а йде. (Сніг) — Де у вас, у кожнім домі, ховається вода у стані твердому? (У холодильнику.) — На що перетворяться сніг і лід, коли їх нагріти? — Що виходить з носика чайника, коли в, ньому кипить вода? (Пара.) (Пара — це теж вода, але вона легка, тому що перебуває в газоподібному стані.) Висновок: у рідкому — вода; у твердому — сніг І лід; у газоподібному — водяна пара, 4) Бесіда про економію, бережне ставлення до води — Вода є солона і прісна. —Як ви думаєте, яка вода потрібна живим організмам? Прісної води на Землі мало. На 100 літрів води припадає 2 літри прісної. Та з кожним днем чистої води на Землі стає все менше. Отже, воду треба берегти. — Як ви повинні берегти воду? — Яку воду можна пити? — Не пийте води з річки, озера, ставка, не їжте снігу і льоду. Це небезпечно для здоров'я. —Дайте оцінку вчинкам людей. а) Водій зупинив автомобіль біля річки, щоб його помити. б) Мама попросили Дмитрика закрити кран. Хлопчик відповів: — З нього течуть тільки краплинки. в) Дівчинка приїхала до бабусі, яка жила на березі річки. Позамітавши подвір'я, Оленка висипала сміття у воду.
V. Закріплення вивченого матеріалу. — Я називаю вам слово, а ви називаєте стан води. Вода, град, роса, пара, іній, лід, дощ, туман, сніг. — Назвіть властивості води — рідини. — Що станеться зі сніжинкою, яка впаде вам на руку? VI. Підсумок уроку.Оцінювання. VII. Домашнє завдання.