Інтелектуальний конкурс «Юні чомучки» для учнів 4-х класів Мета: виховувати творчий потенціал дітей, здатність долати стереотипи мислення; розвивати артистичні здібності, вміння спілкуватися у команді й знаходити спільні рішення. Обладнання: напис «Інтелектуальний конкурс "Юні чомучки”»; завдання для капітанів на окремих аркушах; 12 кубиків (3 червоних, 3 зелених, 3 синіх); кульки для прикрашення зали; жереби з номерами; музика Моцарта. Дійові особи: чотири команди, двоє ведучих, учитель, рахункова комісія. ХІД КОНКУРСУ У ч и т е л ь. Добрий день, шановні друзі! Ми зібрались сьогодні у цій святковій залі, щоб провести інтелектуальний конкурс «Юні чомучки», який допоможе нам виявити найрозумніших та найкмітливіших учнів серед четвертих класів. Окрім знань, у змаганнях допомагатимуть дружба, взаємовиручка і винахідливість. (Під музику «Що ?Де ? Коли ?») 1-а ведуча Щось відоме і нове Зустрічає скрізь тебе. Все уважно розглядай, Точну відповідь шукай! 2-а ведуча Щоб помилок уникати, Треба розум розвивати, Гостре око, слух, терпіння, І тоді прийде уміння, І про тебе всамкінець Люди скажуть: «Молодець!» Учитель. Конкурс складається з 6 турів: Розминка, Капітанський, Математичний, Мовознавчий, Природничий, Артистичний. Рахуватиме бали незалежна рахункова комісія. 1-а ведуча. Отже, наша інтелектуальна гра розпочинається! 2-а ведуча. На сцену запрошуються команди. Давайте привітаємо їх дружніми оплесками. Під музику команди піднімаються на сцену, лунає фонограма «Що? Де? Коли?» Відбувається вітання команд (назва, девіз, емблема). 1-а в е д у ч а. Оголошуємо перший тур — Розминку. Учитель. Кожній команді протягом 30 секунд ставлять по 10 запитань. Час на роздуми й обговорення не відводиться. За правильну відповідь надається 1 бал. Запитання для першої команди 1. Зброя бджоли. (Жало) 2. Який кущ є символом України? (Калина) 3. Де кінчається світло? (Там, де починається темрява.) 4. На якому полотні не можна вишивати? (На залізничному) 5. Кожний скільки хоче, бере, а все залишається. (Книга) 6. Яка річка тече в роті? (Десна) 7. Як називають обкладинку із цупкого матеріалу? (Палітурка) 8. Скільки хвилин у половині години? (30 хвилин) 9. Яка планета вважається найменшою? (Плутон) 10. Хто автор казки про П’ятачка і Вінні-Пуха? (А. Мілн) Запитання для другої команди 1. Лігво ведмедя. (Барліг) 2. Президент України. (В. Янукович) 3. З якого посуду не можна наїстися? (Із порожнього) 4. Що стоїть посередині Києва? (Літера Є). 5. Без душі, без тіла, за сто миль залетіла. (Книга) 6. Коло носа в’ється, в руки не дається. (Запах) 7. Аркуш паперу, що з’єднує обкладинку з її сторінками. (Форзац) 8. Скільки сантиметрів становить ½ метра? (50 см) 9. Яка планета має супутник Місяць? (Земля) 10. Хто автор казки про найменшу дівчинку у світі? (Г. X. Андерсен) Запитання для третьої команди 1. Пекуча трава. (Кропива) 2. Як називається наш герб? (Тризуб) 3. Якого каменя не знайдеш у морі? (Сухого) 4. Яким ключем не можна відімкнути двері? (Журавлиним) 5. По білому полі чорним маком сіє. (Книга) 6. Що в людини не росте? (Ім'я) 7. Місце, де зшиті сторінки книги, а також частина обкладинки, що її закриває. (Корінець) 8. Скільки кілограмів у 1/2 центнера? (50 кг) ^ 9. Яку планету називають червоною? (Марс) 10. Хто автор казки про Малюка і Карлсона? (А. Ліндгрен)
Запитання для четвертої команди 1. Зранку на траві з’являється... (роса). 2. Столиця України. (Київ) 3. Що можна побачити із заплющеними очима? (Сон) 4. Що буде із козою, коли їй мине сім років? (Піде восьмий.) 5. Хто говорить мовчки? (Книга) 6. У воді росте, кохається, вкинь у воду — злякається. (Сіль) 7. Перелік назв розділів і творів. (Зміст) 8. Скільки грамів становить 1/2 кілограма? (500 г) 9. Яка планета має найбільше супутників? (Сатурн) 10. Хто автор казки про Цибуліно? (Дж. Родарі)
Учитель. Молодці! Слово надається рахунковій комісії, яка оголосить результати команд, а помічники зафіксують це у таблиці.
2-а ведуча. Оголошується другий тур — Капітанський.
У ч и т е л ь. Капітани одержують по З кольорових кубики, які необхідно розкласти так, як зазначається у завданні. Потрібно збудувати дві вежі. За кожну вежу першому капітанові — 2 бали, решті — по 1 балу. Усі працюють одночасно.
1. Збудуйте вежу так, щоб: а) червоний був вище синього, а зелений — між ними (червоний, зелений, синій); б) зелений був не нижнім і не верхнім, а синій — вищим від червоного (синій, зелений, червоний). У ч и т е л ь. Друге завдання — письмове. Капітани отримують вправу на папері. Час опрацювання — 3 хвилини. 2. Подати кожне число у вигляді добутку двох чисел і замінити його відповідною літерою, яка записана на перехресті рядка і стовпчика. Із літер скласти слово — ім’я казкового героя. № 2 4 5 2 Б Ш Р 7 У Е А 9 Ч А К
Учитель. Поки капітани працюють, пропоную всім подивитися акробатичний номер у виконанні учнів 4-В класу.
1-а ведуча. Оголошується третій тур Математичний. Учитель. Запитання адресуються командам по черзі. На роздуми й обговорення дається 1 хвилина. За правильну відповідь — 5 балів. Якщо учасники помиляються, то питання переходить до наступної команди. Помічники, роздайте олівці та папір.
Запитання
1. Скільки різноманітних двозначних чисел можна записати, викорис-товуючи цифри 3, 5, 7, 9? (12 чисел - 35, 37, 39, 53, 57, 59, 73, 75, 79, 93, 95, 97.) 2. Із запропонованого ряду слів визначте зайве. Інші слова замініть спільною назвою. Слова: додавання, віднімання, множення, роздроблення, ділення. (Зайве — «роздроблення», спільна назва — математичні дії.) 3. У числовому ряді знайдіть зайве число і встановіть закономірність. Числа: 14,21,28,37,42,49. (Зайве -37; закономірність — діляться на 7.) 4. Одна машина перевозить 3 бетонні плити. Скільки потребується машин, щоб перевезти 10 таких плит? (4машини) 5. Коли Іринка на повороті визирнула з поїзда у вікно, то помітила, що попереду 9 вагонів, а позаду — ще 7. Скільки вагонів має поїзд, в якому їхала Іринка? (17 вагонів) 6. У скільки разів половина більша за свою половину? (Удвічі) 7. Клас вишикувався у 4 ряди по 10 учнів. У класі — 36 учнів. Як вони вишикувались? Яку фігуру вони утворили? (Прямокутник) 8. У запису 88888888 = 1000 поставте між деякими цифрами знак додавання так, щоб утворилася правильна відповідь. (888 + 88 + 8 + + 8 + 8= 1000)
Учитель. Надаємо слово рахунковій комісії, вона оголосить результати Капітанського і Математичного турів.
2-а ведуча. Оголошується четвертий тур — Мовознавчий. Учитель. Від кожної команди беруть участь по одному гравцеві. За кожну правильну відповідь — 1 бал. Учасник сам обирає запитання за номером.
Запитання 1. Заміни вислів «пекти раків» одним словом. (Почервоніти) 2. Вилучи зайве слово. Слова: гора, горювати, гірський, гірка. (Горювати) 3. Скільки складів у слові їжак? (2) 4. ІІрефікс від слова «поїзд», Корінь від слова «радити», Суфікс від слова «лісник». (Порадник) 5. Добери 2 синоніми до слова віхола. (Завірюха, хуртовина, заметіль) 6. Як написати слово робота п’ятьма літерами? (Праця) 7. Чим закінчується і зима, і весна? (Літерою А) 8. Що необхідно зробити, щоб майка злетіла? (Замінити «м» на «ч», вийде — «чайка».)
Учитель. Скільки балів набрав кожен учасник?
1-а ведуча. Оголошується п ’ятий тур — Природничий.
Учитель. Від кожної команди беруть участь по одному гравцеві. За правильну відповідь — 1 бал. Питання ставляться по черзі, починаючи з останньої команди.
Запитання 1. Де розташовані Карпати в Україні? (На заході) 2. Який заповідник створено в зоні степів? (Асканія-Нова) 3. Прилад для орієнтування на місцевості. (Компас) 4. Хто раніше прилітає до нас — ластівки чи стрижі? (Ластівки) 5. Яким місцем прикріплений язик жаби? (Переднім кінцем) 6. Хто вилазить зі своєї шкіри? (Раки та змії) 7. Скільки ніг у павука? (8) 8. Плоди якої рослини бувають і жовтими, і червоними? (Черешні) 9. Хто двічі родиться, а один раз помирає? (Птах) 10. Що за трава, що сліпі знають? (Кропива) 11. В якого звіра долоні вивернуті в сторони і назовні? (У крота) 12. Хто є найбільшим звіром тваринного світу України? (Зубр) У ч и т е л ь. Які бали набрали учасники?
1-а ведуча. Оголошується шостий тур — Артистичний. Учитель. За 3 хвилини командам необхідно приготувати пантоміму на прислів´я, яке обере ваш капітан. 1. Говори мало, слухай багато, а думай ще більше. 2. Книжка — маленьке віконце, а через нього увесь світ видно. 3. Той, хто не вчиться, ходить у пітьмі. 4. Очам страшно, а руки роблять. 2-а ведуча. Поки команди готуються, ми проведемо «Конкурс уболівальників». За правильну відповідь вони можуть заробити по 1 балу і по балу за підтримку своєї команди.
Гра «Впізнай казку» 1. До школи прямує хлопчак дерев'яний, Чомусь потрапляє у цирк полотняний. Відома ця книжка тобі, чи не так? В пригодах яких побував цей хлопчак? («Пригоди Буратіно (Пінноккіо)») 2. Хто моторчик свій заводить? З даху в гості хто приходить? І на свято він дібрався, Скажем дружно: «Здрастуй,... (Карлсон)»
3. Багатьом був невідомий, Нині з кожним подружив, З казки в кожного удома Хлопчик-цибулинка жив. Дуже просто, мелодійно Він зоветься... (Цибуліно).
4. Він веселий і незлобний, Цей хороший дивачок. З ним господар, хлопчик Робін, І тваринка — П’ятачок. До прогулянок він ласий, Є на мед чутливий нюх. Зветься плюшевий ведмедик, Всім відомо... (Війні-Пух).
Учитель. Запрошуємо на сцену наших артистів.
Виконання пантомім. Рахункова комісія оголошує результати Артистичного конкурсу і загальний рахунок. Нагородження переможців.