НЕНАГОЛОШЕНІ /Е/ /И/ В КОРЕНЯХ СЛІВ, ЩО ПЕРЕВІРЯЮТЬСЯ НАГОЛОСОМ Українська мова 3 клас за підручником М.С.Вашуленко. Презентація створена до конспекту : Тема: Ненаголошені /е/ /и/ в коренях слів, що перевіряються наголосом. Мета: удосконалити вміння учнів визначати ненаголошені [е] [ и ] в коренях слів, правильно позначати їх на письмі; розвивати фонематичний слух; працювати над розвитком мовлення, збагаченням словникового запасу; розвивати увагу, спостережливість; виховувати прагнення до знань, любов до української мови, прагнення досконало її знати. Обладнання: казкові герої И, Е, Наголос; сигнальні картки, схеми, таблиця, зразки вправ, ребуси. Хід уроку І. Організація класу до уроку ІІ. Перевірка домашнього завдання 1.Перевірка правильності виконання учнями домашнього завдання. 2.Розгадування кросворду. 1.Змінна частина слова. (закінчення) 2.Частина слова, що знаходиться перед коренем. (префікс) 3.Слова, що є близькими за значенням. (синоніми) 4.Звуки бувають приголосні та … (голосні) 5.Слова, що об’єднані за змістом і виражають закінчену думку. (речення) 1. З а к і н ч е н н я 2. П р е ф і к с 3. С и н о н і м и 4. Г о л о с н і 5. Р е ч е н н я - Яке слово – ключове? - Скільки складів у слові «Земля»? (2 скл.) - Скільки звуків у слові «Земля»? (5 зв.) - Поставте наголос у слові. - Визначте наголошений та ненаголошений склади. ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів 1.Каліграфічна хвилинка. Учні разом з учителем пишуть буквосполучення та слова. Ел, ел, ля, ми, Земля. Наша планета - Земля. Завдання: Придумати і записати іменник, прикметник, дієслово, в якому є буква «з». І\/. Оголошення теми і мети уроку Сьогодні на уроці ми ознайомимося з однією з найскладніших таємниць нашої мови – позначенням на письмі звуків /е/, /и/ в наголошеній та ненаголошеній позиції. Будемо вчитися перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними /е/, /и/, знаходити перевірне слово шляхом заміни форми слова. \/. Вивчення нового матеріалу 1. Розповідь вчителя. (Вивісити малюнок «Пташечка в клітці».) На дошці записані слова. З...ма, в...сна, с. ло, з...мля, кр...ло, ст...бло, р...бро. — Діти, допоможіть звільнити пташку з клітки, замість крапок поставте потрібну букву. Але помилятися не можна. Що ж робити? — Послухайте казочку «Хитрі близнюки». (Вивісити малюнки двох близНюків. В одного на грудях — буква И, ав іншого — буква Е.) Жили-були на світі двоє близнюків. Одного звали И, а другого Е. вони були такі схожі між собою, що часом, використовуючи це, дуже любили жартувати. І тоді у багатьох словах замість /и/ чувся /е/, і навпаки – замість /е/ - /и/. Так було і цього разу. Ось погляньте, у слові /зиема/ - чується звук /е/, а у слові /веисна/ - звук /и/. Як же нам правильно писати - /е/ чи /и/. Та ось зявився дядечко Наголос. А близнюки побоювалися свого старого родича, бо він був дуже серйозний. І от, лиш дядько Наголос «погукав» близнюків сталося диво: близнюки стали на свої місця, а самі слова змінилися: була зима, а стали зими; була весна, а стали весни; було село, а стали села. Отже, тепер діти, коли слова з ненаголошеними /е/, /и/ стали наголошеними, ви вже не можете помилитися яку ж букву слід писати Е чи И. І з того часу, коли близнюки починали бавитися, зявлявся дядечко Наголос і швидко наводив лад. А зараз ми з вами за допомогою наголосу наведемо лад у словах, що записані на дошці. Зима, весна, село, ребро, крило, стебло. ( діти по черзі змінюють слова так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним, називають правильну відповідь) — Молодці, діти, ви допомогли пташці, вона вам дуже вдячна. — То як дізнатися, яку букву потрібно писати в ненаголошеному складі? — Звірте свій висновок із правилом. То як нам дізнатися, яку букву писати Е чи И у словах з ненаголошеними /е/ та /и/? (слід змінити слово так, щоб ненаголошений звук став наголошеним) 2.Робота з таблицею. Вивчення правила (Діти читають правило самостійно. Потім два учні читають вголос, перевіряють правила один в одного, і, нарешті, два—три учні розповідають правило.) 3. Фізкультхвилинка. 3.Робота з підручником Колективне виконання вправи 197. - читання словосполучень «ланцюжком» - порівняння вимови звуків /е/ та /и/ у парах словосполучень Пояснення вчителя /е и/ - звук /е/ вимовляється з наближенням до звука /и/ /ие/ - звук /и/ вимовляється з наближенням до звука /е/. 4.Розв’язання проблемного завдання. Колективне виконання вправи 198 - Читання вірша. - Що слід зробити, щоб дізнатися, яку букву слід писати у виділених словах? (вишневому, зеленому) (дібрати спільнокореневі) Зеленому – зелен Вишневому - вишня ( учні таким чином записують у зошити) \/І. Закріплення вивченого 1.Колективне виконання вправи 1.Учні записують у зошити. Прочитати пари слів, вставити пропущені букви. Молодий кл_нок - гострий кл_нок Подвір’я вим_ту - банку вим_ту Пташко, вил_ти – воду вил_ти Віночок пл_ту - помити пл_ту. Яке правило допомогло виконати завдання? 2.Виконання вправи 199. Учні першого ряду виконують перший стовпчик, учні другого – другий стовпчик. Перевірка виконання завдання – усно. 4.Гра "Знайди речення» Правильно з’єднати речення. Вставити пропущені букви. Усі люди називаються на планеті З..мля Це тому, що ми живемо куля. Земля - це велетенська краю до краю З..млі. Ніч прослалася від з..млянами. \/ІІ. Домашнє завдання Вправа 200 \/ІІІ. Підсумок уроку 5. Гра «Е» чи «И» Якщо у слові слід писати «Е» - показують сигнальну картку з буквою «Е»; якщо у слові слід писати букву «И», показують картку з буквою «И». Рибалка, крила пеньки, кислиця, цеглина, димар, синок, широкий, сильніший, перо, плече, весло, зерно, мечі, степи, медунка, лини, листи, сичі, чижі, весна. То як ми можемо дізнатися, яку букву нам слід писати у слові, коли звуки /е/ та /и/ ненаголошені. Українська мова – дуже чудова і мелодійна. І недарма її порівнюють з піснею соловя і називають солов’їною. Сьогодні ми з вами розкрили одне з див нашого народу, нашої мови - це ненаголошені /е/ та /и/, секрет їх визначення та написання.
|