Тема: Загальне поняття про іменник. Іменники, що означають назви істот, неістот. Мета: Розширювати знання про іменник. Вдосконалювати вміння виділяти його се- ред інших частин мови через правильно поставлене запитання. Ознайомити з термінами "назви істот" і "назви неістот". Збагачувати словниковий запас уч- нів. Вдосконалювати навички грамотного письма. Виховувати уважність. Обладнання: Хід уроку: І. Організаційний момент. Вчитель. Любі діти! Добрий день! Зичу праці і пісень. А ще, друзі, всім бажаю Сил, натхнення на весь день! Учні. Добрий день! Добрий день! Дякуєм за побажання. На урок берем з собою Знання, вміння, навички й старання. Вчитель. Починаємо наш урок української мови. ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів - Подивіться, діти, уважно навколо себе і скажіть, що змінилося у класі? Чого вчора не було, а сьогодні є? (На столі торбинка, а біля неї сніговик з повідомленням) - Діти, а що це за торбинка у мене на столі? Ніхто не губив? О! Причаївся біля тор- бинки. Подивіться, хто! (Сніговичок) А що він тримає? (Послання) Шановні діти, учні 3класу, у торбинці цій білі сніжинки, але зовсім вони не прості. Треба виконати, діти, завдання ці. І ми будемо тоді молодці. - Ану, поглянемо, що там у торбинці? Які завдання приготував нам Сніговичок? ІІІ. Актуалізація опорних знань. СНІЖИНКА - КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА - Отже, сядьте всі рівненько, запишіть число, класна робота. Дістанемо з торбин- ки першу сніжинку. (Звучить вальс сніжинок, з`являється, танцюючи, Сніжинка) Сніжинка. - Добрий день вам, любі дітки. Я - Сніжинка-каліграфічна хвилинка. Зачекалися на моє завдання? А відгадайте - но мою загадку. Дивина! Щезла стежка... Де вона? Зникла десь і огорожа... Що за диво? Все навкруг Вкрив біленький ніжний пух. Дива зовсім тут нема. То до нас прийшла... (Зима) - Який перший звук ми чуємо? /з/ - Якою буквою ми позначаємо звук /з/? (Буквою "зе"). Пропишіть букву "зе", слова "зима". ІV. Робота над новим матеріалом. 1. СНІЖИНКА - ГОСТИНКА - Діти, що це означає? Мабуть, до нас завітає гість! (Чується стукіт у двері. До класу заходить хлопчик. У нього на грудях напис "Іменник") Іменник Ой, як довго мандрував І до вас у клас попав. Та які ж ви всі гарненькі І слухняні, й чепурненькі! - Привіт, любі друзі! Давайте познайомимося! Мене звуть Іменник. Який я щасли- вий, що ви вже у третьому класі. Нарешті я зможу з вами потоваришувати. Коли я йшов до вас, то бабуся Зима передала вам вітання та невеличке завдання, аж втомив- ся його нести, бо дуже важке, тому що зачароване. Бабуся-Зима сказала: "Коли діти відгадають, то воно стане легеньке, як пушинка". Ну що, спробуємо? (Діти розгадують кросворд) 1. І 2. М 3. Е 4. Н 5. Н 6. И 7. К 1.Ой, яка ж вона гарненька, Пишнохвоста і руденька, Не звірятко - просто диво, Невгамовне, пустотливе. Вгору - вниз, на гілку, з гілки. Хто це буде, діти? (Білка) 2. Хоч у нього шуба є, Та як холод настає, Він не їсть тоді, не п`є, І не ходить, не гуляє, А у лігво залягає. (Ведмідь) 3. Крил немає, скрізь літає та ще й куряву здіймає. (Вітер) 4. Ніжна зірка сніжно-біла на рукав мені злетіла. Поки ніс її сюди, стала краплею води. (Сніжинка) 5. Я падаю на ваші хати, Я білий, білий, волохатий, Я прилипаю вам до ніг І називають просто... (Сніг) 6. Хто наткав полотна Аж до лісу від вікна? Сміється, здається: "От така ширина!" (Зима) 7. Що росте догори коренем? (Бурулька) - Яке слово вийшло? (Іменник) - Подивіться, діти на кросворд. На які питання відповідають розгадані слова? (Хто? Що?) - Що ви можете сказати про ці слова? (Назви людей або тварин відповідають на пи- тання хто? Назви всіх інших слів на питання що?) - А я розкажу вам ще нове про іменник. Іменники поділяються на істоти та неістоти. Іменники , що є назвами людей і тварин і відповідають на питання хто? - є істотами. Іменники, що відповідають на питання що? - є неістотами. - Ой! Щось ми зовсім забулися про нашу торбинку, а у ній ще багато сніжинок. 2. Робота з підручником. СНІЖИНКА - БУКВИНКА а) Вибіркове списування за Впр. 276 зі с. 117 - Запишіть слова у два стовпчики: у перший - іменники, які відповідають на питання хто?, у другий - іменники, які відповідають на питання що? б) Ознайомлення з теоретичним матеріалом. Вивчення правила з обов`язковим на- веденням прикладів. с. 117 в) Словникова робота - Прочитайте правильно слова: банкір, фермер, агроном. Поясніть значення цих слів і запам`ятайте їхній правопис. Банкір - власник банку, приватного чи державного, установа якого отримує, зберігає і видає гроші та інші цінні папери. Фермер - людина, яка займається сільським господарством і має від цього доходи. Агроном - це людина, яка дає поради, як сіяти, орати, доглядати за рослинами. Як лани оберігати від шкідників та бур`янів. 3. СНІЖИНКА - ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА 4. Колективне групове виконання впр277 зі с.117-118 - Я читатиму вам слова, діти, а ви запишіть їх у три колонки: Люди, Тварини, Росли- ни. - Які іменники є назвами істот, поставте до них запитання. Які іменники є назвами неістот, поставте до них запитання. 5. СНІЖИНКА - ГРА Гра "Розсели по будинках" Обладнання: малюнки будиночків із підписами ХТО? ЩО?, конверт із картками слів Завдання: прочитати слова з карток, розмістити слова - назви істот та неістот у від- повідні будиночки з питаннями. Хід гри: викликаний учень отримує конверт і розподіляє слова за групами у відпові- дні будиночки. Матеріал для гри: 1) Білочка, мама, клей, зошит, вуж, чобіток, учень. 2) Зозуля, вікно, книга, бабуся, ведмідь, цукерка. 3) Жираф, пенал, вінок, огірок, джміль, ластівка. V. Закріплення нового матеріалу. 1. Гра "Дай сигнал" ХТО? - червоний, ЩО? - зелений Метелик, їжак, парта, учень, олівець, лисичка, дошка, птах, дерево, синичка, Оле- нка, гойдалка, лінійка. 2. Гра "Оживи іменник" ЩО? - ХТО? Сніг - ... (Сніговик) Трактор - ... (Тракторист) Суд - ... (Суддя) Кухня - ... (Кухар) Футбол - ... (Футболіст) 3. Самостійна робота. СНІЖИНКА - ПОШТОВА СКРИНЬКА - Діти, подивимося у торбинку, яке ж у нас наступне завдання від Зими. ( На сніжинці - завдання) Любі діти, ви гарно працюєте на уроці. З кожним із вас я хочу поспілкуватися че- рез лист. Напишіть його мені, але лист буде незвичайний. Напишіть прізвище, ім`я на сніжинці, яка лежить у кожного на парті. Виконайте завдання з впр.278 зі с.118. Відправте листа. А я прочитаю ваші листи і кожному поставлю оцінку за роботу на уроці. (Робота по варіантах. Діти виконують завдання і кидають у поштову скриньку). VІ. Підсумки уроку. Іменник Ви добре попрацювали. На які питання відповідає іменник? Що нового ви дізнались про іменник? (Діти дають визначення понять "істота", "неіс- тота") - Заглянемо ще у нашу торбинку. Ой - там залишилася ще одна сніжинка. Що ж іще нам потрібно зробити? СНІЖИНКА - МУЗИЧНА ХВИЛИНКА Діточки, порадували ви мене, гарно працювали. А чи добре ви вмієте співати, чи знаєте пісеньку про зиму? (Діти співають пісеньку про зиму) VІІ. Домашнє завдання. с. 117 вивчити правило, впр.279
|